10 Tips om af te vallen en excuses te verbannen

10 Tips om af te vallen en excuses te verbannen

10 Tips om af te vallen en excuses te verbannen

 

We worden overal verleid door eten. Als we op staat lopen langs heerlijk geurende eettentjes, op feestjes, op kantoor en in de supermarkten. Niet zo gek dus dat we massaal ook regelmatig voor de bijl gaan en een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking overgewicht heeft.

Niemand is als het goed is compleet immuun voor deze verleidingen. Behalve als je leidt aan een ernstige eetstoornis zoals bijvoorbeeld anorexia.

We zoeken vaak een excuus om aan deze verleidingen toe te geven. Zodat we ons minder schuldig voelen als we weer eens volledig over de schreef zijn gegaan. Maar wat is nu eigenlijk over de schreef gaan? En waarom zouden we ons moeten schamen voor een schranspartij? Moeten we ons schuldig voelen omdat we de verjaardag van een collega gevierd hebben met taart? Moeten we ons schamen voor die zak chips die weer eens tot de laatste kruimel is opgegaan onder het genot van een leuke serie? Ik vind van niet. Alles draait om balans. Hoe je kunt omgaan met snacken op feestjes en andere feestelijkheden vind je in dit blog.

Nu wil ik je vooral afhelpen van excuus te verzinnen voor je snackgedrag. Het is misschien af en toe wat hard, maar slappe adviezen brengen je ook niet verder.

 

De meest voorkomende excuses

 

Excuus 1: Morgen begin ik echt

Dit is een leugen die je jezelf vertelt vaak nadat je flink hebt lopen snacken terwijl je eigenlijk wel wat gewicht zou willen kwijtraken. Je wil morgen wel graag dat er een wonder gebeurt en je op miraculeuze wijze ineens wel de power hebt om door te zetten, maar hoe vaak heb je tegen jezelf gezegd “Morgen begin ik echt?” 10 keer? 80 keer? Meer?

Morgen gaat jouw afval poging zeer waarschijnlijk ook niet werken. Of in ieder geval niet voor lang. Denk vooral niet dat je een slappeling bent als je dit herkent. Dit hebben namelijk heel veel mensen. De wil is er, maar het blijkt in de praktijk toch heel moeilijk te zijn om een dieet vol te houden.

 

Excuus 2: Maar het is nu zo gezellig

Is het gezellig? Wat fijn! Gezelligheid is er om van te genieten en daar hoort een drankje en wat lekkers ook vaak bij. Lees die zin opnieuw: Daar hoort een drankje en wat lekkers ook vaak bij. Maar dat hoeven geen 10 drankjes en schalen vol bitterballen te zijn. Geniet, maar houd het bescheiden. Je hebt een doel!

 

Excuus 3: Het maakt nu toch niet meer uit

Je baalt, want je hebt meer gegeten dan je van plan was. Heb je ervan genoten? Zo ja: mooi! Zo niet: zonde. Want als je dan lekker aan het snacken bent is het wel zo fijn dat je ervan geniet. Blijf je er niet schuldig over voelen, het heeft namelijk totaal geen zin om jezelf op die manier te straffen. Het lost niets op namelijk. Je wordt er niet slanker van, je kunt het ook niet terug draaien. Accepteer het feit dat je gewoon teveel hebt gegeten en pak de draad meteen weer op. Niet morgen….. Be strong!

 

Excuus 4: Maar ik heb (liefdes)verdriet

Verdriet is een rotgevoel. En we komen het vroeg of laat allemaal tegen in ons leven. Het verlies van een dierbare of liefdesverdriet. Vaak komt het voor dat verdriet ons zo verlamd en als het ware lam slaan en dat we geen hap meer door onze keel krijgen. De stress zet zich als het ware vast op onze maag waardoor de eetlust volledig verdwijnt. Maar stress, die voorkomt uit verdriet kan ook de andere kant opslaan en ervoor zorgen dat we vreetbuien krijgen. Hoe stress ervoor zorgt dat we dik worden lees je in dit blog.

Toch wil ik je vertellen dat tijd verdriet en pijn dragelijker maakt. Ook al voelt dat op het moment van je verdriet misschien niet zo. Zorg in ieder geval dat je jezelf niet nog meer kapot maakt dan dat je je al voelt. Probeer met je onoverwinnelijke kracht die diep in je schuilt goed voor jezelf te blijven zorgen. Eet fruit, kook een gezonde maaltijd met groente en blijf bewegen. Chocolade en ijs gaan je op den duur alleen maar ongelukkiger maken als je in de spiegel kijkt.

 

Excuus 5: Maar ik ben een emotie eter

We zijn allemaal emotie eters. We eten allemaal graag als we ons goed voelen of op een feestje. In onze cultuur hoort lekker eten bij gezelligheid. Toch is de één gevoeliger voor vreetbuien als ze niet lekker in hun vel zitten dan de ander, maar het is geen excuus om niet af te vallen. Ik heb talloze emotie eters geholpen met succesvol afvallen. In dit blog lees je meer over emotie eten. 

 

Excuus 6: Ik word al dik van 1 koekje

Onzin, er is nog nooit iemand die slank was dik geworden van een koekje. Zelfs niet van een pak koekjes. Je wordt pas dik als je minder calorieën verbrandt dan je binnen krijgt. In dit blog lees je daar alles over. Op enige uitzonderingen na namelijk: als je een medische aandoening hebt of bepaalde medicatie zoals prednison.

Wel is het zo dat als je een tijd lang een crashdieet hebt gevolgd of langere tijd koolhydraatarm gegeten hebt, tarweproducten je een opgeblazen buik kunnen geven én je kunt vocht vasthouden, omdat suiker water aan zich bindt. Maar als je je gezonde eetpatroon weer oppakt is dit na maximaal twee dagen weer verdwenen.

 

Wat je vooral niet moet doen als je wilt afvallen:

Stop met diëten. En stop al helemaal met heel weinig eten en een crash dieet te volgen. Lees in dit blog waarom crash diëten niet werken. Stop met het denken dat afvallen alleen lukt als je weinig eet. En stop met denken aan alles wat je allemaal van jezelf voorlopig niet mag eten. Afvallen hoort geen straf te zijn en afvallen houdt niet in dat je je suf moet sporten en alleen maar kale groenten moet eten. Gezond en blijvend afvallen lukt alleen als je een manier vindt waarbij je lekker eet en die goed bij jouw manier van leven past.

 

Wat je wel kunt doen om afvallen te laten slagen

 

Tip 1: Maak een plan

Heb om te beginnen een duidelijk voedingsplan. Wat is je doel? Stel jezelf de vraag: Hoeveel kilo wil je graag afvallen? Gooi wat je in huis hebt wat je echt even niet meer wilt eten weg, of liever geef het weg.

 

Tip 2: Plan je maaltijden vooruit

Koop voordat je gaat beginnen alleen dingen die je wel wilt eten. Zoek gezonde recepten op en haal daarvoor voor minimaal een paar dagen alles in huis, ook gezonde snacks. Zo grijp je nooit mis als je trek hebt.

 

Tip 3: Honger jezelf niet uit

Zorg ook dat je voldoende eet. Honger jezelf niet uit, daardoor ga je op een later tijdstip alleen maar meer eten.

 

Tip 4: Beweeg meer

Probeer meer te bewegen door middel van bijvoorbeeld wandelen of fietsen.

 

Tip 5: Plan een cheat day in

Plan voor jezelf bijvoorbeeld 1 dag in de week in waarbij je iets lekkers neemt zoals een stuk taart of een patatje. Zo ontzeg je jezelf niet alles en geniet je er extra van.

 

Tip 6: Drink voldoende

Drink veel water en thee. Zo blijf je goed gehydrateerd en kunnen afvalstoffen beter afgevoerd worden.

 

Tip 7: Minder met snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zoals: brood, pasta, tarwemeel en witte rijst worden door je lichaam omgezet in suikers. De suikers die je niet verbrandt worden opgeslagen als vet. Kies dus liever voor meer groenten, peulvruchten en volkoren producten. Deze bevatten ook koolhydraten, maar zogenaamde langzame koolhydraten die langzaam afgegeven worden aan het bloed. Hierdoor ben je langer verzadigd en heb je na voldoende te hebben gegeten minder snel weer trek.

 

Tip 8: Beloon jezelf

Een cheat day kan een beloning zijn, maar ook met non food kan je jezelf belonen. Bijvoorbeeld door als je een X aantal weken goed bezig bent jezelf iets cadeau te doen zoals een dagje sauna, een nieuw kledingstuk of een parfum.

 

Tip 9: Stop met excuses verzinnen

Stop met je te verschuilen achter excuses. Was je goed bezig en is het een dag niet gelukt? Ga dan niet in de slachtofferrol, maar ga met opgeheven hoofd weer verder waar je gebleven was. Niet morgen, maar direct. Besef dat je meer kunt dan je denkt. Als je maar wil!

 

Tip 10: Durf hulp te vragen

Het is moeilijk in deze tijd te weten wat nu echt gezond is of niet. Je hoort en leest zoveel! Maar wat past bij jou? De één is heel veel afgevallen op een koolhydraatarm dieet, de ander weer met intermittend fasting, maar wat past bij jouw lijf en manier van leven? Ik kan je daar bij helpen en je handvatten geven om het afvallen lekker en leuk te houden op een manier die bij jou past. Zodat je wel je doelen bereikt. Zonder honger of diëten. Talloze mensen vroegen mij ook om hulp en vielen succesvol en blijvend af. Hulp vragen is geen falen, voeding is namelijk gewoon best complex. Niet voor niets heb ook ik hier jaren voor geleerd. En nu wil ik graag mijn kennis met jou delen. Dus heb je vragen of wil je mijn hulp? Neem dan vooral contact met me op.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.