6 tips om de feestdagen gezond door te komen

Tijdens de feestdagen is het moeilijk om gezonde keuzes te maken. Al die etentjes, snacks en alcoholische versnaperingen brengen ons in de verleiding. Hier een aantal tips om de feestdagen toch gezond door te komen. 

Ontbijten
Als je goed ontbeten hebt verklein je de kans om te gaan snacken op de dag.
Ga je ’s avonds pas weg voor een kerstdiner eet dan nog iets gezonds voordat je weggaat zoals een salade of bakje magere kwark met wat fruit. Dit weerhoudt je er van om je tijdens het diner vol te proppen met calorierijk voedsel.

Maak je eigen gezonde kerstsnacks

Of je nu zelf gasten ontvangt of je naar vrienden of familie gaat, niet iedereen is zich er bewust van wat gezonde voeding precies inhoudt. Door zelf wat gezonde kerstsnacks te maken en mee te nemen of aan je eigen gasten te serveren, houd je de controle over wat je eet.

Drinken
Drink tussen alcoholhoudende drankjes door wat meer water. Neem na elk glas wijn of bier 2 glazen water. Ook kun je kiezen voor een wat gezondere alcoholische drank zoals rode wijn die net iets beter is dan witte wijn. In beide wijnen zitten goede plantaardige stoffen die heel heilzaam zijn voor de gezondheid.

Blijf bewegen
Ook al kom je er niet aan toe rond de feestdagen te gaan sporten, blijf toch bewegen. Je kunt een mooie kerstwandeling maken of pak eens wat vaker de fiets en de trap. Als je flink beweegt maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je een gelukkig gevoel krijgt. De gezondste manier om in de happy kerstsfeer te komen dus!

Slaap
Tijdens deze drukke dagen is het belangrijk dat je lichaam goed uitgerust is. Als je uitgeslapen bent heb je meer energie en heeft je lichaam minder craving naar snacks. Als je moe bent produceert je lichaam meer van het hormoon ghlerine en minder leptine. Deze hormonale disbalans zorgt ervoor dat je meer behoefte hebt aan eten en steeds op zoek gaat naar energie (suiker) waardoor je al snel gaat snacken.

Ontspanning

Ontspanning is belangrijk voor lichaam en geest. We eten en drinken allemaal wat meer tijdens de feestdagen, laat dit vooral je feestvreugde niet verpesten. Pak je gezonde eetgewoontes direct na de kerst gewoon weer op en beweeg wat meer. Zorg vooral dat je van de feestdagen en je dierbaren geniet en wees lief voor de mensen om je heen. Deel af en toe eens een knuffel uit want knuffelen is gezond. Door te knuffelen maakt je lichaam oxytocine aan. Dit hormoon kan stress helpen verdwijnen en versterkt de band. Zorg ervoor dat je met een uitgerust lijf het nieuwe jaar in kunt knallen!

Enjoy!

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.