18 beste prebiotische voedingsmiddelen

Probiotica en prebiotica

Je hebt prebiotica, probiotica en antibiotaica. Antibiotica kennen we eigenlijk allemaal. Huisartsen schrijven ze aan de lopende band voor.

Probiotica

Probiotica wordt  met name gebruikt bij een verstoorde darmflora. Ze worden verkocht in tabletvorm, capsules, en poeders. De meest gebruikte vorm van probiotica zijn melkzuurbacteriën die voorkomen in de bekende drankjes. Helaas zijn aan deze drankjes ook vaak toegevoegde suikers toegevoegd die juist weer niet zo goed voor je darmen zijn. Melkzuurbacteriën zitten van nature ook in yoghurt, salami en zuurkool alleen zijn ze dan minder werkzaam.

 

Prebiotica

Prebiotica zijn een soort voedingsvezels. Ze bevorderen de groei van goede darmbacteriën. Ook versterken ze je weerstand en verbeteren de spijsvertering. Ze kunnen bepaalde ziektes helpen te voorkomen.

Het weblog Ahealthylife zette de 18 beste prebiotische voedingsmiddelen op een rijtje. Waar mogelijk rauw consumeren omdat veel essentiële voedingsvezels kunnen worden aangetast tijden het kookproces.

 

  • Knoflook– Werkt als een prebioticum door de groei van de gunstige bifidobacteriën in de darmen te bevorderen. Het voorkomt ook de groei van schadelijke bacteriën.

 

  • Uien – Kunnen het immuunsysteem een boost geven, leveren brandstof aan onze darmbacteriën en verbeteren de spijsvertering.

 

  • Prei– Is afkomstig van dezelfde familie als de ui en knoflook en biedt gelijkende voordelen.

 

  • Asperges – Kunnen de groei van de goede darmbacteriën bevorderen en zijn in verband gebracht met het voorkomen van bepaalde kankersoorten.

 

  • Bananen– Zijn rijk aan vezels. Ze bevorderen de goede darmbacteriën en verminderen een opgeblazen gevoel.

 

  • Gerst– Bevat veel bèta-glucanen. Dat zijn prebiotische vezels die de groei bevorderen van de goede bacteriën in het spijsverteringskanaal. De bèta-glucanen in gerst kunnen het totaalcholesterol en de bloedsuikerspiegel verlagen.

 

  • Haver– Volkoren haver is rijk aan bèta-glucanen en kan onder andere het risico op kanker helpen verlagen.

 

  • Appels–  Rijk aan pectinevezels. Pectine bevordert de gezonde darmbacteriën en kan het cholesterol en het risico op kanker helpen verlagen.

 

  • Cacao – Bevat flavonolen die de goede darmbacteriën verhogen, het cholesterol verlagen en de hartgezondheid verbeteren.

 

  • Lijnzaad– De vezels in lijnzaad voeden de goede darmbacteriën, dragen bij aan een goede stoelgang en verminderen de hoeveelheid vet die we verteren en opnemen.

 

  • Zeewier–  Een geweldige bron van prebiotische vezels!

 

Minder gangbare voedingsmiddelen die prebiotische effecten hebben, zijn chicoreiwortel, paardenbloembladaardpeerkonjacwortelkliswortel,yacon en jicama.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.