Meer water drinken

6 tips om meer water te drinken

Moeite met veel water drinken?

De één drinkt braaf 2 liter water per dag en de ander heeft hier moeite mee. Met name in de koudere maanden hebben veel mensen moeite met het drinken van voldoende water. Water helpt bij het afvoeren van afvalstoffen en houdt je lichaam gehydrateerd. Om je lichaam optimaal te zuiveren heb je zeker 1,5 tot 2 liter per dag nodig. Aangevuld met bijvoorbeeld (kruiden)thee of koffie (met mate). Wist je trouwens dat als je urine kleurloos is dat je lichaam dan goed gezuiverd is? Ochtendurine is vaak geconcentreerder en dus donkerder van kleur, omdat je ’s nachts veel transpireert. Sommige medicatie en supplementen kunnen invloed hebben op de kleur van de urine. Bietjes kunnen urine een rode kleur geven. 

Hierbij heb ik 6 tips voor je om het drinken van voldoende water makkelijker te maken.

 

1. Een kan water

Zet een kan van minimaal 1,5 liter water op je bureau of in een ruimte waar je vaak bent op een dag en spreek met jezelf af dat de kan leeg is aan het eind van de dag.

 

2. Heb je water altijd bij de hand

Ben je vaak onderweg? Zorg dan dat je altijd een flesje water of meer bij je hebt. Bijvoorbeeld in je tas of in de auto. Kies het liefst voor BPA vrije plasticflesjes of van bijvoorbeeld RVS of aluminium. BPA (Bisfenol A) is een chemische stof die in veel plastic verpakkingen en producten zit zoals (water)flesjes. BPA kan schadelijk zijn voor de vruchtbaarheid en kan een zeer negatief effect hebben op je hormoonsysteem.

 

3. Maak fruitwater

Door een handje fruit in je water te doen krijgt het water een licht fruitsmaakje. Daarbij is fruit gezond, want fruit zit vol antioxidanten. Antioxidant is een verzamelnaam voor bepaalde vitaminen en mineralen zoals vitamine B1, B2, B6, C, E, zink, selenium, koper, ijzer en chroom. Zij bestrijden vrije radicalen. Dit zijn agressieve stoffen die in ongunstige gevallen schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Antioxidanten helpen tegen deze beschadigingen en voorkomen daarmee mogelijk op de lange termijn ziekten zoals hart- en vaatziekten voorkomen. Kies voor bijvoorbeeld: citroen, aardbei, framboos, bramen, kiwi, sinaasappel of maak het nog wat spannender met kruiden en specerijen zoals gember, een takje munt of tijm.
Je kunt ook een speciale BPA vrije waterfles bestellen met fruitfilter.

 

4. Wissel af met bruis

Wissel je plat water eens af met spa bruis. Sommige mensen kunnen hier gevoelig voor zijn, bijvoorbeeld mensen met het prikkelbare darmsyndroom. Ook bevat Spa rood wat zout, wat in grote hoeveelheden niet zo goed is voor je nieren. Drink dus gerust spa met een ‘prikje, maar met enige mate. Vermijd overigens Spa bruis varianten die gezoet zijn.

 

5. Bulk drinken

Kom je echt niet aan water toe of krijg je water maar moeilijk weg? Dan is bulkdrinken een goede optie. Hierbij kies je een paar momenten per dag uit waarbij je meerdere glazen water achter elkaar opdrinkt. Bijvoorbeeld 3 a 4 grote glazen voor het ontbijt, lunch en je avondeten. Zo heb je snel toch voldoende water binnen. Daarbij kan dit je ook nog eens helpen bij het afvallen, omdat water je maag vult en je hierdoor minder eet. Win win!

 

6. Gebruik een water app

Er zijn meerdere apps die je kunnen helpen bij meer water drinken. Zo kunnen ze je bijvoorbeeld een seintje geven dat het weer tijd is voor een glas water. Heel handig. Een handige app is bijvoorbeeld ‘Mijn water balans’. Deze kan je vinden in de App Store.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.