Baba ganoush

Baba ganoush (gezonde aubergine dip)

Baba ganoush (aubergine dip)

 

Baba ganoush is een heerlijke Midden Oosterse aubergine dip. Hoewel ik niet perse een mega fan ben van aubergine,ben ik wel helemaal lyrisch van deze dip die ik graag op een stevig desem broodje smeer als lunch. Je kunt hem ook als groente dip eten, over de salade doen of bij een Oosters gerecht eten. En wil je iets minder gezond doen dan is het ook superlekker op een toastje.

 

Is olijfolie gezond? 

Dit recept is super makkelijk, maar zorg wel dat je een mooie kwaliteit extra vierge olijfolie gebruikt om hem extra lekker te laten smaken.  Alle ingrediënten van deze dip zijn heel gezond, maar de olijfolie en de aubergines maken dit recept zowel zo smaakvol en zo onwijs gezond. Olijfolie bestaat voor het grootste deel uit enkelvoudig onverzadigde vetzuren met name omega 9 vetzuren. Ook is olijfolie rijk aan antioxidanten die onze cellen beschermen.

Voor olijfolie geldt, hoe zuiverder (niet geraffineerd) de olie, hoe minder de olie geschikt is om te verhitten. Gebruik een goede kwaliteit olijfolie dus liever om een dressing te maken voor salades dan dat je het verhit om in te bakken of frituren. Gebruik kokosolie om in te bakken.Omega 9 is een enkelvoudig onverzadigde vetzuur. Het wordt ook wel eens omschreven als het ‘ontstekingsneutrale’ vet. Het lichaam kan zelf omega 9 vetten aanmaken en is dus niet essentieel om binnen te krijgen. Toch kan extra omega 9 nuttig zijn om een gezond cholesterolgehalte te bereiken. Een supplement met omega 9 zal altijd in combinatie zijn met omega 3 en 6. Omega 9 komt vooral voor in noten, avocado’s en olijfolie.

 

Zo gezond is aubergine 

Aubergine is een diep-paarse groente die in India al veel eerder populair was dan in Europa. Aubergines bevatten veel vezels en zijn daarom zeer goed voor de darmen en spijsvertering. Ook houden vezels je bloedsuikerspiegel stabiel.

Antioxidanten zijn stoffen die je helpen om oxidatieve stress te verminderen. Oxidatieve stress wordt veroorzaakt door vrije radicalen die je lichaamscellen beschadigen. Deze schade kan leiden tot een versneld verouderingsproces en een groter risico op diverse ziektes, waaronder hartaandoeningen. Aubergines zijn rijk aan antioxidanten. Vooral in de schil zijn veel anthocyanen te vinden. Dit is een antioxidantengroep die tegelijk ook een kleurstof is. De anthocyanen geven aubergines hun prachtige dieppaarse kleur.

De vitamine C in deze paarse rakkers zorgen voor o.a. het verminderen van ontstekingen, een beter immuunsysteem en een mooie huid.

 

Baba ganoush

 

Baba ganoush

Ingrediënten voor 1 schaaltje 

3 aubergines

Olijfolie

2 tl komijnzaad

1 el tahini

Scheutje citroensap

Zout & peper

Takje verse munt

 

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 200 graden (hete lucht).

Prik rondom de aubergines wat gaatjes met een vork. Besprenkel ze met wat olijfolie en leg ze in een ovenschaal. Bak de aubergines 60 minuten in de oven.

Laat even afkoelen en snijd ze doormidden. Schraap het vruchtvlees eruit met een lepel en doe in een kommetje samen met 2 teentjes uitgeperste knoflook, tahini, komijn, citroensap, zout, peper en een paar blaadjes verse munt fijngesneden of geknipt. Doe er als je wilt nog een klein beetje olijfolie door. Superrrr gezond!

Roer door elkaar en klaar is je lekkere en gezonde dip!

Enjoy!

PS: Je kunt de baba ganoush ook pureren, maar ik vind dat minder lekker.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.