Zoveel calorieën verbrand jij per dag

BMR Zoveel calorieën verbrand je per dag

Zoveel calorieën verbrand je met alledaagse dingen doen zoals shoppen

Elk lichaam verbrandt een basis aantal calorieën per dag. Hiervoor hoef je niets te doen. Deze hoeveelheid energie die je lichaam verbrandt wordt alleen al veroorzaakt door ‘te bestaan’. Je hebt energie nodig om o.a. te ademhalen, voor je hartslag, je groei, je bloedsomloop, en tijdens het slapen. Deze basis verbrandde calorieën noemen we het BMR. Ofwel, het basaal metabolisme.
Dit aantal basis calorieën verbrandt je lichaam dus al helemaal voor je zonder dat je er wat voor hoeft te doen. Aardig hè? 😉

 

BMR en spiermassa

Het BMR zorgt gemiddeld voor ongeveer 60 t.m. 75 procent van het totale energieverbruik bij iemand met een zittend beroep. Het BMR is afhankelijk van je leeftijd, je lengte, lichaamssamenstelling en je gewicht. Iemand met meer spiermassa heeft bijvoorbeeld een hogere verbranding in rust dan iemand met weinig spiermassa. Vrouwen hebben over het algemeen een lager BMR dan mannen. Dit heeft o.a. te maken met dat mannen meer spiermassa hebben van nature dan vrouwen. Een goede reden om meer krachttraining te doen dus!

 

BMR berekenen

Wil jij weten wat jouw BMR is? Dus hoeveel calorieën je lichaam verbrandt in rust? Er zijn veel weegschalen op de markt die o.a. je BMR meten, maar helaas zijn de meeste particulieren weegschalen niet altijd even betrouwbaar. Maak gerust een afspraak bij me in de praktijk voor een betrouwbare weging en meting.

 

Zelf je BMR berekenen

655 + (gewicht in kg x 9,6) + (lengte in cm x 1.8) – (leeftijd in jaren x 4.7) = aantal calorieën.

En voor de man geldt:
66 + (gewicht in kg x 13,7) + (lengte in cm x 5) – (leeftijd in jaren x 6,8) = aantal calorieën.

Dus als je bijvoorbeeld een vrouw bent van 25 jaar, 170 cm lang en een gewicht van 74 kg dat ziet de formule als volgt uit.
655 + (74 x 9,6) + (170 x 1.8) – (25 x 4.7) = 1553,9 calorieën.

 

 

 

Verbrandde calorieën per activiteit

 

Activiteit + gemiddeld aantal calorieën per uur

Slapen 65 kcal
Shoppen 200 kcal
Zittend tv kijken 60 kcal
Zittend bureauwerk 130 kcal
Staan 84 kcal
Staand werk 220 kcal
Traplopen 420 kcal
Autorijden 150 kcal
Licht huishoudelijk werk 180 kcal
Koken 185 kcal
Boodschappen doen 260 kcal
Tuinieren 280 kcal

 

Sport activiteit + gemiddeld aantal calorieën per uur

Wandelen 3 km/u 175 kcal
Wandelen 6 km/u 350 kcal
Powerwalking 490 kcal
Nordic walking 560 kcal
Hardlopen 10 km/u 700 kcal
Hardlopen 18 km/u 1260 kcal
Fietsen 20 km/u 560 kcal
Fietsen 35 km/u 1190 kcal
Mountainbiken 595 kcal
Zwemmen (rustig) 350 kcal
Zwemmen (actief) 750 kcal
Fitness (gemiddeld) 280 kcal
Fitness (intensief) 630 kcal
Overgooien / overschieten 180 kcal
Tennis (intensief) 550 kcal
Voetbal (intensief) 660 kcal
Basketbal (intensief) 500 kcal
Golf 330 kcal
Yoga 280 kcal
Paardrijden 280 kcal
Surfen 220 kcal
Kanoën 495 kcal
Kajakken 350 kcal
Skateboarden 350 kcal
Klimmen 775 kcal
Skiën en snowboarden 420 kcal
Touwtje springen 745 kcal

 

Kortom hoe meer je doet, des te meer calorieën je verbrandt. Bij een actief leven verbrand je logischerwijs veel meer calorieën dan bij een matig actief leven en een zittend beroep. Als je een zittend beroep hebt is het dus aan te raden meer te gaan bewegen. Dit kan o.a. door lekker te gaan wandelen of lekker te gaan sporten. Sporten maakt je hoofd leeg, het ontspant, maakt je blij en gelukkig, je valt af en je zit daardoor lekkerder in je vel. Wil je kennis maken met personal training? Neem dan HIER contact met me op. 

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.