De kunst van nooit meer iets moeten

De kunst van het niets meer moeten

De kunst van het niets meer moeten

Een persoonlijk verhaal

 

Tot voor kort had ik een heel druk leven, maar echt heel druk. Ik moest van alles en had een overvolle agenda. Twee praktijken moesten gerund worden. Ik probeerde altijd alles op alles te zetten om de afspraken in te plannen op tijdstippen die mijn cliënten het beste uit kwamen. In de avond, in het weekeind of ‘s ochtends heel vroeg. Je wilt immers niemand teleurstellen toch?

Daarbij wilde ik ook nog quality time met de mensen van wie ik houd en het liefst geen enkel leuk uitje met vrienden missen. Alleen dat laatste schoot er door mijn drukke agenda het laatste jaar wel heel vaak bij in. Ik miste verjaardagen, jubileums, etentjes met vrienden had zelfs geen tijd om mijn auto te wassen. Laat staan om nog eens dat interessante boek te lezen dat al tijden op mijn nachtkastje lag. Kortom… ik moest zoveel!

Ondanks dat ik sportte, gezond at en probeerde zo vaak mogelijk voldoende slaap te krijgen voelde ik me steeds moeier worden. Als ik wakker werd dacht ik als eerste aan wat ik die dag allemaal moest doen. Ik sloeg mijn agenda open en op mijn telefoon popte de eerste paar ‘herinneringen’ al op van dingen die ik die dag vooral niet moest vergeten.

 

Haastige spoed…

Met een volgepropte auto vol met mijn giga formaat laptoptas, sport attributen, mijn ‘on the road’ weegschaal en tas vol met schone handdoeken + mijn eigen handtas begon mijn drukke dag vol afspraken en gehaast om overal op tijd te zijn. Snel even een maaltijdsalade naar binnen proppen en tegen zessen even snel naar huis om een hele snelle doch verantwoorde avondmaaltijd in elkaar te flansen en dooor!

 

Stress en alarmbellen

Ik maakte mezelf altijd wijs dat ik het juist goed deed op stress. Dat ik op mijn best was als alles net op het randje liep en ik lekker hoog in m’n adrenaline zat. Het enige probleem is dat daar wel een eind aan zit. En de één komt zichzelf daarin sneller tegen dan de ander. Sommige merken zelfs niet eens dat hun lichaam seintjes geeft of zelfs alarmbellen laat rinkelen als het hun lijf teveel wordt.

Stresshormonen zoals adrenaline en cortisol kunnen op termijn grote schade aanrichten aan je gezondheid. En als je die seintjes negeert kunnen de gevolgen desastreus zijn. Dit kan zicht ontwikkelen in gezondheidsklachten tot aan een burn-out.

Alles over stresshormonen vind je in het blog: Dit is hoe stress je dik en ziek maakt.

 

 

Tijd voor verandering

Ik voelde dat mijn lijf langzaam uitgeput raakte. Ik was moe en had geen energie meer. Ondanks dat ik heel veel weet over het menselijk lichaam en de psychologie achter veel klachten liep ik tegen beter weten in mezelf voorbij. Dus het werd hoog tijd om daarmee te stoppen en weer de rust en balans te vinden die ik tot ruim een jaar daarvoor ook altijd had.

Ik stelde daarom voor mezelf een stopdatum in. Op die dag zou ik anderhalve week vrij nemen en mezelf weer volledig gaan resetten. Even helemaal niets moeten!

 

Niets doen. Hoe doe je dat?

De eerste en tweede dag waren een hel! Niets moeten en doen had ik mezelf beloofd. Maar hoe doe je dat ook alweer? Ik voelde me enorm opgejaagd. Ik sliep daarentegen bijna 14 uur per dag!

Toch hield ik me aan mijn woord en op de derde dag kwam er een totale rust over me heen. Het was goed. Ik hoefde helemaal niets en dat voelde heerlijk! Ik kwam helemaal tot rust. Las eindelijk dat boek en keek ongegeneerd achterelkaar 7 afleveringen van een nieuwe Netfliks serie met afhaal patat en 3 Twixen. (Ja, van die dubbele grote!).

Ik genoot van dit gevoel. Me niet schuldig voelen omdat je niet aan het werk bent op een maandag! En me eens niet schuldig voelen over even lekker ongezond eten. ‘Want’, dacht ik altijd, ‘Ik ben potverdorie voedingscoach, ik help mensen afvallen. Dan kan ik toch zelf niet ongezond gaan doen? Ook al geef ik iedereen vooral mee ook lekker te genieten van af en toe wat ongezonds, maar toch!’.

Dit streng-voor-mezelf-zijn-patroon dat er was ingeslopen was ineens weg. Ik was los van moeten en me schuldig voelen! Wat een bevrijding!

 

Toen werd het vrijdag

Maar toen werd het vrijdag. En op vrijdag maak ik altijd alle voedingsschema’s voor al mijn cliënten. Ik ben daar vanaf ongeveer halverwege de middag tot soms laat in de avond mee bezig. Altijd een drukke dag al bestaat die dan voor het grootste gedeelte uit achter de computer zitten.

Die vrijdag in mijn heerlijke ‘ik moet niets week’ waren er toch een heleboel mensen die graag op maandag weer aan de slag wilden met een nieuw weekschema. En daarvoor in het weekeind nog even de boodschappen voor wilden doen. Maar ik had ineens, voor het eerst in mijn leven ECHT geen zin om die schema’s te moeten maken! Ja daaaag, ik moet niets deze week, en dan moet ik ineens toch een flinke dag werken!

Een soort paniek overviel me. Verwarring voelde ik, maar meteen voelde ik ook dat ik dat gevoel me niet meester wilde laten maken. Werk aan de winkel. Ik ga dit probleem meteen uit de weg ruimen besloot ik.

Zo ging ik die vrijdag absoluut niet meteen aan de slag met werken. Ik besloot na te denken over hoe ik het gevoel van moeten uit te weg kon ruimen. Ik heb mijn werk altijd leuk gevonden. Ik genoot en geniet elke dag, elke minuut van wat ik doe. Het contact met de mensen en het coachen naar een gezonder bestaan is mijn roeping. Maar als je jezelf voorbij loopt in het leven, gaat alles als een moeten voelen. Omdat je gewoonweg te weinig energie hebt.

 

Positieve energie opdoen

Ik besloot voordat ik die vrijdag aan het werk ging eerst iets te doen waar ik blij van werd. Iets waar ik opdat moment zin in had.

Ik ging boodschappen doen voor een heerlijk recept dat ik die avond wilde gaan maken. Ik ging naar het tuincentrum om mooie planten en bloemen te kopen die ik dezelfde middag nog heb geplant. Ik kocht zomaar een nieuwe tafel voor in de woonkamer en voelde me zo ontspannen en blij dat ik ineens voelde, vanuit het diepste van mijn hart: ‘Voor deze weekschema’s ga ik de lekkerste en leukste recepten ooit verzamelen voor iedereen!’.

Met een gevoel van plezier en gelukzaligheid heb ik die avond pas na mijn heerlijke avondmaaltijd alle voedingsschema’s gemaakt. Het werd een waar meesterwerkje die dag. (Al zeg ik het zelf.) En het gekke was dat de tijd voorbij vloog en ik veel sneller klaar was dan anders.

Met een voldaan gevoel sloot ik die avond mijn laptop en zette mijn favo Netfliks serie weer aan. Ik had niet gewerkt, ik had iets gedaan wat ik heel leuk vond. Zonder het gevoel van moeten!

 

Het echte werk

Na mijn anderhalve week van rust was ik weer helemaal geland, opgeladen en uitgerust. Ik had een missie en ik had weer energie, voelde me blij en opgelucht. Toch vond ik de dag dat ik weer aan het werk zou gaan, naar mate die steeds meer in zicht kwam, ook wel spannend. Zou ik dit relaxte gevoel van niets moeten ook vol kunnen houden?

Ik kan je vertellen dat dat is gelukt. Ik heb mijn leven drastisch om gegooid. Ik moet van mezelf niets meer. Dat klinkt raar want je moet als mens toch werken? En vooral heel hard als je echt iets wilt bereiken?

Het antwoord daarop is nee. Dat moet niet. Je moet namelijk helemaal niets. Je bent als mens volledig vrij om te doen en laten wat je wilt. Je bent vrij om te gaan en te staan waar je wilt. Maar vooral om te denken wat je wilt. En daar zit het ‘m nou in. Als we bedenken dat we iets moeten gaat het in ons brein volledig fout.

 

 

Je moet helemaal niks

Moeten betekent ergens niet onderuit kunnen. Moeten betekent dat als we het niet doen de gevolgen zeer waarschijnlijk negatief uitpakken. Dus hangt er om moeten een heel negatieve sfeer.

Jazeker, als je niet werkt dan heb je geen inkomen. Dan heb je praktisch in principe een probleem. Maar er leiden meer wegen naar Rome. Je zou een baan kunnen zoeken die je leuker vindt, parttime kunnen gaan werken als je meer vrijheid zou willen of als zelfstandige aan de slag. Maar dat even ter zijde, want het grootse probleem van moeten zit tussen je oren.

Door dit probleem bij jezelf te tackelen word je vele malen gelukkiger, relaxter, gezonder, creatiever en werk je effectiever en efficiënter. Dit komt doordat je niet constant op standje hyper, moeten en haast staat.

 

Ik ben een leuker mens

Inmiddels heb ik geen overvolle agenda meer en weiger me nog te haastten. Ik plan mijn afspraken in zoals mij die uitkomen. En als dat een keer in de avond is of in het weekeind dan kan dat zeker, mits ik daar voor kies, omdat ik het wil. Ik ben ontspannen, plan veel meer me-time in en geniet veel meer van thuis zijn en van mijn familie en vrienden. Dat klinkt misschien egoïstisch of arrogant, maar dat is het niet. Ik ben hierdoor een leuker en ontspannender mens geworden. Ik werk efficiënter en effectiever, omdat ik meer rust in mijn hoofd en lijf heb. Ik gun iedereen een goede balans in het leven tussen werk en vrije tijd.

 

Maar hoe doe je dat dan? Niets meer moeten?

Het gevoel van echt niets meer moeten heeft tijd nodig om te wortelen. Maar het begint bij tegen jezelf te zeggen: ‘Ik moet vanaf nu niets meer. En ik vergeef mezelf direct als dit me niet altijd of meteen lukt’.

Er zijn dingen in het leven die als je ze niet doet problemen opleveren. Let’s be real! Zoals je administratie bijvoorbeeld. Veel mensen hebben daar een enorme hekel aan en dat voelt als moeten. Maar draai het eens om. Zeg niet tegen jezelf ‘Ik moet nog die administratie doen’, maar vind een manier voor jezelf waardoor je kunt zeggen ‘Ik ga mijn administratie doen, omdat ik het wil.’

Door een taak te doen waar je eigenlijk tegenop ziet, bijvoorbeeld je administratie. Ga dan bij jezelf na wat je in je denken zou kunnen veranderen om dat met een prima gevoel te doen. Wat voor mij heel goed werkt is eerst iets te doen waar ik blij van wordt, waar ik energie van krijg voordat ik iets ga doen wat ik misschien minder leuk vind om te doen, zodat ik het kan doen zonder een negatief gevoel. Net als mijn vrijdag voordat ik aan het werk ging waarbij ik eerst planten en bloemen kocht en een tafel. Daarna ben gaan tuinieren en heb een heerlijke maaltijd gekookt. Daar kreeg ik die dag heel veel positieve energie van.

Daarna heb je dus meer ruimte in je hoofd om positief aan een taak te beginnen die je misschien normaal gesproken niet zo graag doet. Kies ervoor om tegen jezelf te zeggen. Ik doe dit omdat ik het wil. Schenk een glas lekkers voor jezelf in en ga vol goede moed aan de slag! Als je je taak volbracht hebt kan je trots op jezelf zijn. Je kunt het afstrepen en direct weer iets gaan doen waar je zelf voor kiest en waar jij zin in hebt.

Tip: Stel taken waar je eerst wat positieve energie voor wilt opdoen voordat je eraan begint niet te lang uit. Pak het direct aan, dan is het uit je hoofd en hoef je er ook niet langer tegenaan te hikken.

 

Stop met dingen doen die je niet leuk vindt

Stop met dingen doen die je echt helemaal niet leuk vindt. Heb je geen zin om naar die verjaardag te gaan? Of naar dat afscheidsfeestje van die collega die je amper kent? Ga dan gewoon niet! Ik hoor je denken, ‘Maar dat kan ik toch niet maken!?’

Waarom niet? Wie zegt dat je daarheen moet? Jij! Wie zegt dat dat feestje zonder jou geen feest gaat worden? Het is jouw leven. Jij bepaalt waar je gelukkig van wordt. Dus je hoeft geen ingewikkelde de-hond-van-de-buren-en-daar-weer-een-vriend-van-zijn-dochter-is-overleden smoezen hoeft te verzinnen. Je hoeft namelijk geen reden te geven voor je afwezigheid.

 

Normen en waarden

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen normen en waarden en is het misschien wat lullig als je moeder jarig is en je op het laatste moment afzegt. In dat geval zou je weer het zelfde kunnen doen als de eerste tip: Doe eerst iets waar je energie van krijgt en ga vol positiviteit naar die verjaardag. Omdat jij er voor kiest, niet omdat het moet. Die switch in je hoofd is magisch!

 

Niet moeten, maar kiezen

Kortom wat je in je leven ook doet. Wees je ervan bewust dat je er elk label aan kunt hangen dat jij maar wilt! Moet je je kinderen uit school halen? Of wil jij je kinderen uit school halen, omdat je dankbaar bent dat je kinderen hebt en dit kunt doen?

Moet je vanavond weer gaan sporten? Of ga je vanavond weer sporten, omdat je heel goed voor je lichaam wilt zorgen en je dankbaar bent dat je armen en benen hebt waarmee je vrijuit kunt bewegen?

Moet je weer die huur of hypotheek overmaken? Of ga je vol blijdschap je huur of hypotheek overmaken, omdat jij dat wilt en je dankbaar bent dat je dat dak boven je hoofd kunt betalen?

Moet je weer koken vanavond? Of kies je ervoor om je best te doen iets lekkers en gezonds op tafel te zetten? Simpelweg omdat je dat verdiend! Omdat we in een land leven waar we supermarkten hebben die alles verkopen wat ons maagje begeert? De keuze is aan jou.

 

De kunst van nooit meer iets moeten

 

Jij bepaalt

Jij bepaalt hoe je je leven indeelt. Of je iets moet of ergens bewust voor kiest. Omdat jij het wilt i.p.v. dat je moet. Dit zijn de eerste stappen waar je mee kunt gaan beginnen als je ook klaar bent met het dingen moeten en meer uit het leven wilt halen. Of als je meer balans in je leven wilt creëren. Het is het waard!

 

Tot slot

Ik wilde dit blog al een hele tijd schrijven. Toch voelde het niet als een ‘ik moet nog’, maar als een ‘die komt nog’. Eerder als ik een blog wilde schrijven voelde dat als een moeten. Ik schreef het dan ook zo snel mogelijk uit.

Ook al zat dit blog al een tijdje in mijn hoofd. Ik heb ervoor gekozen op het moment te wachten dat ik er écht zin in had. En zo schreef ik dit blog vandaag onder de lindeboom in de tuin. Omringd met witte vlinders, fluitende vogels en zoemende bijtjes. Ik heb er van genoten. En ik hoop dat jij er wat aan hebt gehad. Ik zal hier de komende tijd zeker nog meer over schrijven.

Wil je meer informatie over gezond leven zowel mentaal als fysiek of heb je vragen? Neem dan contact met me op via 0633094350 of via het contactformulier. 

 

 

 

 

Fotografie: Boofotoo 

Comments 2

  1. Johan
    30 juni 2019

    Hi Elisa, knap dat je zo persoonlijk schrijft, mooi verhaal…!

    1. healthybyelisa
      30 juni 2019

      Hoi Johan,

      Wat lief je reactie! Dankjewel!

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.