vet opslag

Dit is waarom jij vet opslaat op je buik, heupen, benen of armen

Dit is waarom jij vet opslaat op je buik, heupen, benen of armen

Iedereen heeft zo zijn eigen ‘probleem zones’. Zo heeft de één vollere benen en heupen en de ander weer juist meer vetopslag op de buik. De plek waar je lichaam het vet opslaat heeft alles te maken met je hormonen.

 

Hoe slaat je lichaam nu eigenlijk vet op?

Om te beginnen haalt ons lichaam energie (brandstof) uit koolhydraten, vetten en eiwitten. Dit zijn de belangrijkste energieleveranciers voor ons lichaam. Het lichaam kan uit al deze bronnen van energie vet opslaan. Echter slaat je lichaam pas vet op als er een energie overschot is. Dus met andere woorden als je meer energie binnen krijgt dan dat je verbrandt gaat je lichaam vet opslaan als reserve.

Dit is heel goed van het lichaam, want die extra energie zorgt ervoor dat als we even langer door moeten werken en geen tijd hebben om te eten, ziek zijn of als we ineens zouden moeten rennen ons lichaam de reserves kan gebruiken om toch goed te kunnen functioneren. Maar als we langdurig meer energie innemen dan we verbranden slaat ons lichaam de overtollige energie op als vet en worden we dikker. Als je sport of veel beweegt verbrand je vetten/je energievoorraad.

 

Vetopslag door koolhydraten

Koolhydraten vind je in heel veel voedingsmiddelen. Van groenten tot koekjes. Echter is er een verschil tussen zogenaamde snelle koolhydraten en langzame koolhydraten.

Snelle koolhydraten zitten o.a. in frisdrank, koekjes, snoepjes, maar ook in witte rijst, pasta, brood en aardappelen. Langzame koolhydraten vind je o.a. in groenten, peulvruchten, noten, volkoren brood, zilvervliesrijst en volkoren pasta.

Koolhydraten worden via de darmen in ons bloed opgenomen in de vorm van glucose. Deze glucose wordt opgenomen door weefsels die het kunnen verbranden. Dit is nodig voor het leveren van energie aan bepaalde lichaamsfuncties. Ook kan glucose opgeslagen worden in de lever en de spieren. Als ons lichaam direct energie nodig heeft of je gaat na het eten van koolhydraten sporten zal je lichaam deze ‘suikers’ verbranden.

Ons lichaam kan niet heel veel glucose opslaan dus wordt het meeste door ons lichaam verbrandt. Maar als we teveel calorieën binnen krijgen. Dus meer calorieën/energie dan ons lichaam verbrandt. Gaat ons lichaam de overtollige energie dus opslaan als vet. Dus als je wilt afvallen moet je meer calorieën verbranden dan dat je inneemt. De beste manier om dat te doen is meer bewegen zodat je lichaam meer energie verbruikt. Hoeveel calorieën je per dag verbrandt lees je hier.

 

Dit zegt de plek van je vetopslag over je gezondheid

 

 

Vetopslag op de buik (bierbuik)

Veel mensen met voornamelijk vetopslag op de buik hebben een opgeblazen gevoel. Dit opgeblazen gevoel kan vele oorzaken hebben. Waaronder het teveel eten van snelle koolhydraat houdende producten zoals brood.

Ook alcohol is vaak de boosdoener van vetopslag op de buik. Bij mannen ook vaak wel de bierbuik genoemd. Alcohol vertraagt je metabolisme en werkt de vetverbranding enorm tegen.

Het vet wordt met name opgeslagen rondom je organen. Dit vet noemen we visceraal vet.

 

Het verschil tussen bruin vet en wit vet

Bruin vet zet energie in je lichaam om in warmte. Deze energie/calorieën halen we uit onze voeding zoals uit koolhydraten, eiwitten en vetten. De warmte die ontstaat door bruin vet is nodig om de lichaamstemperatuur op peil te houden. Het lichaam kan bruin vet dus makkelijk verbranden.

Wit vet zet energie niet om in warmte, maar slaat het op rondom je organen. Ook hele slank mensen kunnen een teveel aan wit vet hebben. Dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn als een dikkere buik. Kortom bruin vet is gezond, maar wit vet niet.

Om buikvet te lijf te gaan in voldoende bewegen en een gezond eetpatroon een must. Ook het drastisch verminderen van alcohol- en suikerinname zijn nodig om van je ongezonde buikvet af te komen.

Ga in ieder geval nooit crash diëten. Lichaamsvet is ‘intelligent’. Crash diëten houd je namelijk niet vol, waardoor je daarna juist vaak nog meer aankomt dan voor dat je begon. Ook kom je met crash diëten niet van je orgaanvet af.

 

Vetopslag op de buik in de vorm van een ‘zwembandje’

Deze vorm van vet opslag heeft vaak te maken met stress. Veel stress zorgt meer cortisol dat de vet verbranding belemmert. Ook is stress vaak het gevold van emotie-eten en een slaaptekort. Als je van je zwembandje wilt afkomen is het van belang een gezond leef- en eetpatroon te creëren met gezonde voeding, voldoende slaap, ontspanning en rust.

 

Vetopslag op de heupen (love handles)

Sommige mensen slaan met name vet op op de heupen. Ook wel de love handles genoemd. Deze vorm van vetopslag wordt met name veroorzaakt door een ongezond eetpatroon met teveel inname van bijvoorbeeld ongezonde voedingsmiddelen zoals koekjes of frisdrank, maar ook een teveel aan brood, pasta, rijst en aardappelen. Deze categorie mensen eet vaak veel producten met gluten. Vaak hebben zij dan ook hele kleine rode bultjes aan de zijkanten van de bovenarmen. Wat een reactie op gluten kan betekenen.

Deze manier van vetopslag komt met name voor bij vrouwen tussen de 15 en 20 jaar en bij vrouwen in of na de overgangsperiode. Ook wordt vet op de heupen opgeslagen als de hormoonhuishouding uit balans is.

Een gezond voedingspatroon met minder (snelle) koolhydraten, meer beweging (het liefst krachttraining) en het vermijden van alcohol is een must om dit vet te laten verdwijnen.

 

Vetopslag op benen en billen

Deze vorm van vetopslag is het gevolg van oestrogeen dominantie. Oestrogeen wordt aangemaakt in de eierstokken, maar kan ook door andere factoren worden aangemaakt. Waaronder BPA’s in plasticverpakkingen van voeding, schoonmaakmiddelen en cosmeticaverpakkingen. Dit noemen we xeno-oestrogenen. Deze oestrogenen zitten ook in soja en in mindere mate in zwartebonensaus en lijnzaad. de plantaardige variant noemen we fyto oestrogenen.

Als ons lichaam teveel oestrogeen aanmaakt of teveel xeno- en/of fyto oestrogenen binnen krijgt en je lichaam niet de juiste factoren heeft om deze af te breken, gaat je lichaam deze hormonen opslaan op je billen en bovenbenen.

Om je lever dit hormoon goed af te kunnen laten breken heeft het voldoende B vitamines, chlorofyl, magnesium, zink en omega 3 (uit o.a. vette vis) nodig. Door een ongezonde levensstijl en stress worden veel van deze essentiële ‘oestrogeen afbrekers’ volledig verbruikt. Hierdoor blijft er te weinig over om oestrogeen af te breken.

Om van je vetopslag op je bovenbenen af te komen is het dus van groot belang dat je BPA plastics zoveel mogelijk vermijdt. Dit kan je doen door geen warme dranken uit plastic bekers te drinken, je plastic waterflesje in te ruilen door een BPA vrije fles of een glazen fles, door geen maaltijden op te warmen in plastic verpakkingen. En door je testosteron een boost te geven door aan krachttraining te gaan doen. Vermijd soja producten en eet veel diverse groenten.

 

Vetopslag op het gehele bovenlijf

Dit type vetopslag komt wereldwijd het meeste voor en is het gevolg van een algeheel ongezond voedingspatroon. Een teveel aan koolhydraten, (ongezonde) vetten, suikers, conserveringsmiddelen en door kant-en-klaar en bewerkt voedsel.

Een teveel aan deze producten zorg ervoor dat het vet wordt opgeslagen. Transvetten, suikers en conserveringsmiddelen zorgen ervoor dat het lichaam juist vet op gaat slaan in plaats van het te verbranden. De hormoonhuishouding is totaal uit balans.

Om dit vet te verliezen is een algeheel gezond voedingspatroon van belang. Vermijd kant-en-klaar maaltijden, pakjes en zakjes, bewerkte voedingsmiddelen en een teveel aan koolhydraten. Kies voor veel gezonde groente en zelfgemaakte maaltijden met verse ingrediënten, fruit, veel water en thee i.p.v. fruitsappen en frisdranken en kies voor volkoren varianten (met mate). Ga meer bewegen zoals wandelen. Het liefst minimaal een half uur per dag.

 

 

Zo creëer je een gezond eetpatroon

Een gezond eet- en leefpatroon creëren lijkt voor de meeste niet zo makkelijk. Vaak weten we zo ongeveer wel wat gezond is, maar hoe pas je dat nu toe in je leven? Sterker nog hoe pas je dat blijvend toe in je leven? Het idee is namelijk vaak dat een gezond eetpatroon niet lekker is, of niet gezellig. Toch hoeft dat helemaal niet zo te zijn.

Ik help je graag bij het creëren van een gezonde leefstijl. Een leefstijl die makkelijk toe te passen is, ook als je een heel druk leven hebt en die nog lekker is ook. Ik heb namelijk een database met meer dan 1000 gezonde en lekkere recepten. Ik geef je de juiste tools om weer gezond, fit en slank door het leven te gaan. Je kunt blijven genieten van lekker eten en drinken, je hoeft niet de rest van je leven alles waar je zo van houdt te laten staan. Je kunt uit eten en genieten van een wijntje. Als je maar weet hoe. Een gezonde basis is het allerbelangrijkste.

Ben jij klaar voor een gezonder lijf? Maak dan een afspraak via de knop hieronder.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.