Gezond en lekker barbecueën hoe doe je dat?

Gezond en lekker barbecueën hoe doe je dat?

 

Het is alweer dagen prachtig weer en dan halen we massaal de barbecue weer tevoorschijn. Veel van mijn cliënten vrezen deze barbecue-partijtjes omdat ze bang zijn dat ze veel te veel ongezonde calorieën binnen krijgen.

Maar is barbecuen nu echt zo slecht? Mijn antwoord is nee. Barbecueën is niet per definitie slecht. Al zit er een aantal kanttekeningen aan zoals aangebrand voedsel. Aangebrand voedsel (de zwart geblakerde stukjes aan groente, vlees of vis) zijn niet heel gezond en kan volgens wetenschappelijk onderzoek kanker veroorzaken. Zorg er dus voor dat je vlees, vis en groeten niet te zwart wordt tijdens het grillen.

 

Stokbrood

Het is vaak even wachten tot dat je burger klaar is. Tijdens het wachten ben je snel geneigd je te vergrijpen aan stukjes stokbrood met calorierijke smeersels als kruidenboter en satésaus. Kies in plaats van brood voor een lekker bord met salade als voorgerecht. Want laten we heel eerlijk zijn… een frisse salade met warm weer is toch wel heel lekker!

 

Frisse maaltijdsalade met aardappel, biet en een frisse dressing met yoghurt, mosterd en munt

 

Salade en verse kruiden

De variatie in salades zijn eindeloos. Zo kan je een heerlijke Griekse salade maken met verse tomaten, komkommer, ui en feta of een salade met bonen, kip of vis met een lekker yoghurtdressing en vergeet vooral de heerlijk verse kruiden niet. Die kan je nu zelfs lekker buiten zetten in wat verse potgrond zodat je er lekker lang plezier van hebt. En het staat nog leuk ook!

 

 

Het vlees!

Als je gezond wilt barbecueën kan je het beste kiezen voor mager vlees. Wat dacht je bijvoorbeeld van kipspiesjes met paprika en ui? Of een lekkere runderburger of biefstuk? Kant en klare saus op tafel? Kies dan voor bij je vlees het liefst voor rode sausen of wat yogonaise. Beter en heel erg lekker is om zelfgemaakte tzatziki te maken. Klik hier voor het recept. Een heerlijk frisse, Griekse saus op basis van komkommer en yoghurt. Lekker met een Griekse salade en gemarineerde kipspiesjes!

 

 

Vis

Ga je voor vis? Kies dan voor lekkere, vette vissoorten zoals: zalm en makreel. Verpak de vis in wat aluminiumfolie met wat peper, zout en wat citroensap en laat gaarstoven op de barbecue. Heerlijk toch!?

 

Groenten op de BBQ

Door veel groenten bij je vlees of vis te eten heb je 2 voordelen: 1 je bent sneller verzadigd en 2 je krijgt zelfs tijdens het barbecueën gezonde vitaminen en mineralen binnen. Win win dus!

Je kunt bijvoorbeeld groentenspiesjes maken met wat jij lekker vindt zoals: paprika, champignons, ui, asperges, wortel, courgette enz. Besprenkel met een klein beetje olijfolie en wat peper en zout en hij is klaar voor de BBQ!

 

 

Gevulde Portobello’s

Ook kan je lekkere gevulde Portobello’s maken door een Portobello te vullen met fijngesneden groenten, wat tomatensaus, peper, zout, wat Italiaanse kruiden en geraspte 30+ kaas. Verpak in aluminium folie en laat gaar worden op de barbecue.

 

 

 

Het dessert

Wij Nederlanders zijn gek op ijs. Dit is dan ook nummer 1 toetjesfavoriet bij de barbecue. Toch kan je beter kiezen voor een heerlijke fruitsalade die je zelf maakt met alle vruchten die jij lekker vindt. Of wat dacht je van verse aardbeien met een flinke eetlepel kwark en evt. wat vers geplukte muntblaadjes? Wil je echt even een ijsje dan kan je het beste kiezen voor een waterijsje zoals een perenijsje.

Kortom barbecuen kan toch gezond en superlekker! Dus in het vervolg steek jij de barbecue gewoon aan zonder schuldgevoel!

Eet smakelijk!

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.