Gezonde croutons maken

Gezonde croutons maken

Gezonde croutons maken 

 

Gezondere croutons maken is heel makkelijk en leuk. Daarbij hoef je oud brood niet weg te gooien en dat is alleen maar goed. Voedsel weggooien vind ik altijd zo zonde. 

Kant-en-klaar verpakte croutons uit te winkel bevatten vaak heel veel zooi. Er zitten veel conserveringsmiddelen in, smaakversterkers en zelfs suiker. Daarom is het zelf maken van croutons veel gezonder en vooral ook heel veel lekkerder. 

Je kunt croutons gebruiken voor een salade of voor in de soep zoals pompoensoep

Zelf had ik deze keer 2 spelt ciabatta’s over van de bakker. Die waren al een paar dagen oud dus ideaal voor de croutons. Speltbrood is het meest verantwoorde brood om te eten en dus ook de beste keuze om je croutons van te maken. En als je het zelf maakt al helemaal. Zie hier het recept van speltbollen zelf maken. 

Als je de croutons gemaakt hebt laat je ze afkoelen en kan je ze best een tijdje in een goed afgesloten bak bewaren op een koele en droge plek. (Niet in de koelkast). 

 

Speltbrood gezonder dan gewoon brood?

Spelt is een oer graan en speltbrood is wat steviger dan gewoon bruin tarwe brood en wordt over het algemeen duurzamer geteeld dan tarwe. Er komen bij het telen minder pesticiden en minder kunstmest aan te pas. Daarnaast heeft speltbrood net zoals volkorenbrood een lagere glycemische index waardoor het je suikerspiegel minder gaat pieken.

Vervolgens is de speltgraan minder gecultiveerd waardoor er over het algemeen meer voedingsstoffen zoals eiwitten inzitten dan bij tarwegranen. Ook bevinden zich ook minder gluten in speltbrood dan in tarwebrood. Al deze gezondheidsvoordelen zijn vooral toe te schrijven aan volkoren speltbrood en dus niet aan wit speltbrood.

Ook is speltbrood voor velen makkelijk te verteren, geeft het sneller een verzadigd gevoel en voel je je na het eten van speltbrood minder opgeblazen.

 

Gezonde croutons maken

 

Gezonde croutons recept 

Ingrediënten 

 

3 oude spelboterhammen (bolletjes e.d. kan ook)

3 el olijfolie extra vierge 

Knoflookpoeder 

Italiaanse kruiden

Zout

 

Verwarm de oven voor op 220 graden en bekleed een bakplaat met bakpapier. 

Snijd het brood in stukjes zo groot als jij wilt. Ik sneed ze in ongeveer 2 bij 2 cm. 

Doe het brood in een kom en voeg wat knoflookpoeder, zout en Italiaanse kruiden toe. 

Giet er wat olijfolie over en hussel goed door elkaar. 

Verspreid de blokjes over de bakplaat en bak af in 8 tot 12 minuutjes. 

Hoe ouder het brood hoe droger dus hoe ouder het brood des te sneller ze klaar zijn. Houd dus zelf even goed in de gaten. 

Laat de croutons afkoelen en bewaar in een afgesloten bak of eet ze lekker meteen op bij soep of salade

 

 

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.