Het ziekenhuis dieet

Het ziekenhuis dieet. Mijn ervaring.

Mijn ervaring met het ziekenhuis dieet

Het ziekenhuis dieet is een omstreden dieet dat bij veel mensen bekend is. Het is een dieet dat voort komt uit (natuurlijk) ziekenhuizen. Patiënten die snel moesten afvallen voor een operatie werden op dit dieet gezet. Zo kwam het dieet ook terecht bij de mensen die gewoon snel wilde afvallen.

Ik nam de proef op de som en besloot om dit dieet 5 dagen te gaan volgen en een verslag van mijn ervaring te maken. Niet omdat ik wilde afvallen, maar om uit te leggen hoe zo’n crash dieet werkt en hoe je je daarbij voelt. Het 5 daagse ziekenhuis dieet beloofd me 3 tot 5 kilo te laten afvallen.

 

Waarom ik dit dieet heb gevolgd als voedingsdeskundige?

Ik ben anti diëten. En zeker anti crash diëten. Maar ik wilde jullie graag laten zien hoe het is om zo’n dieet te volgen. Ik wil je laten zien wat dit soort diëten met in dit geval mijn lijf doet.

 

Hoe ziet het ziekenhuis dieet eruit?

 

Maandag:

Ontbijt:
1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

Lunch:
1 sinaasappel of grapefruit, 1 gekookt ei, 2 bekers magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood

Diner/avondeten:
2 tomaten, 2 gekookte eieren, 1 beker halfvolle yoghurt, 2 sneetjes geroosterde brood, halve krop sla met een klein scheutje olijfolie

 

Dinsdag:

Ontbijt:
1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

Lunch:
1 sinaasappel of grapefruit, 1 gekookt ei, 2 bekers magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood

Diner/avondeten:
1 sinaasappel of grapefruit, 1 tomaat, 1 beker halfvolle yoghurt, 1 geroosterde boterham, 125 gram tartaar

 

Woensdag:

Ontbijt:
1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

Lunch:
1 sinaasappel of grapefruit, 1 gekookt ei, 2 bekers magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood

Diner/avondeten:
1 sinaasappel of grapefruit, 125 gram rundertartaar, 1 beker halfvolle yoghurt, 1 geroosterd boterham

 

Donderdag:

Ontbijt:
1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

Lunch:
125 gram magere kwark, 1 tomaat, 1 augurk, 1 beschuit of geroosterd brood

Diner/avondeten:
1 appel, 2 tomaten, 125 gram biefstuk, 1 geroosterde boterham

 

Vrijdag:

Ontbijt:
1 geroosterde boterham of 1 beschuit, 1 sinaasappel of 1 grapefruit, koffie of thee (zonder melk of suiker)

Lunch:
200 gram vette vis (naar keuze), 1 tomaat, 1 beschuit of geroosterde boter

 

Het enige wat eigenlijk onbeperkt is toegestaan binnen het ziekenhuisdieet zijn zwarte koffie, groene thee en water.

 

De voordelen van het ziekenhuis dieet

Het ziekenhuis dieet is eenvoudig. Ook al ben je geen keukenprins of prinses, een ei koken en een boterham roosteren kan iedereen. Daarbij is het een goedkoop dieet met producten die iedereen kent. Daarbij val je met dit dieet zeker af. Het dieet bevat weinig calorieën, maar in verhouding wel wat eiwitten door de yoghurt en het ei en vezels door het brood.

 

Hoe komt het dat je met het ziekenhuisdieet zo snel afvalt?

Als je minder calorieën eet dan dat je dagelijks verbrandt val je af. Je moet dus een zogenaamd energie tekort creëren om af te vallen. Hoe groter dat tekort is, des te meer en sneller je afvalt. Hoeveel calorieën jij per dag verbrandt lees je in dit blog.

 

De nadelen van het ziekenhuis dieet

Dit dieet bevat tussen de 800 en 1000 calorieën per dag en mag daarmee absoluut een crashdieet genoemd worden. Dit dieet is zeer eenvoudig, maar daarbij ook zeer eentonig en saai. Tijdens dit dieet kom je door het gebrek aan o.a. groenten bijzonder veel essentiële voedingsstoffen tekort. Het dieet bevat weinig calorieën, maar in verhouding wel wat eiwitten door de yoghurt en het ei en vezels door het brood. Maar om gezond te zijn toch veel te weinig.

Aan veel minder calorieën eten dan je verbrandt zitten nadelen en kan zelfs gevaarlijk zijn. Je lichaam mist de juiste voedingsstoffen om gezond te blijven. Als je te weinig gezonde voedingsstoffen binnen krijgt, loop je snel een risico op grote tekorten in het lichaam. Hierdoor voel je je slap en futloos en kan dit op termijn zelfs uitval en ziekte veroorzaken.

 

Je verliest spiermassa

Omdat een crash dieet vaak weinig eiwitten bevat wordt het ook moeilijker om spierverlies te voorkomen tijdens het volgen van het dieet. Eiwitten zijn juist noodzakelijk voor het behoud van je spiermassa, maar ook voor een gezonde huid, nagels en haar. En het verlies aan spiermassa kan je stofwisseling vertragen waardoor je nog minder calorieën verbrandt.

 

Je verliest niet alleen vet

Het ziekenhuis dieet bevat zeer weinig calorieën en koolhydraten. Koolhydraten vind je niet alleen in brood, pasta en aardappelen, maar ook in groenten en fruit. Als je koolhydraten eet wordt slechts een beperkte hoeveelheid hiervan gebruikt als brandstof. Wat niet onmiddellijk wordt gebruikt wordt bewaard als energievoorraad.

Koolhydraten uit voedsel worden in je lichaam omgezet in glucose. En als we meer glucose hebben dan we kunnen verbruiken wordt de overtollige glucose opgeslagen in onze lever, nieren en spieren in de vorm van glycogeen. De capaciteit van de lever om glycogeen op te slaan is echter maar beperkt. Het overschot daarvan wordt opgeslagen als vet.

Een gezond volwassen persoon kan ongeveer 400 gram glycogeen in de lever opslaan en ongeveer 100 gram in de spiercellen. Elke gram glycogeen in je lichaam bindt 3 gram water aan zich. Dat betekent dat als je glycogeenniveau daalt (als gevolg van een tekort aan koolhydraten), je dus ook veel vocht verliest.

Dit gebeurt vooral in de eerste paar dagen of de eerste week van een crash dieet als je je inname van koolhydraten en calorieën extreem beperkt. Op de korte termijn kan dit leiden tot spiervermoeidheid en prestatievermindering. Maar chronische glycogeenuitputting kan op de lange termijn zorgen voor extra stress op de lever.

Met het ziekenhuis dieet verlies je dus wel snel gewicht, maar met name in de vorm van vocht, spieren en beperkt vet.

 

Het ziekenhuis dieet

 

Mijn ervaring met het ziekenhuis dieet

 

Dag 1

Ontbijt

Ik ben op dag 1 vol goede moed begonnen. Ik begin de dag met een geroosterde boterham en een kop thee in het zonnetje. Ik had nog nooit een kale geroosterde boterham gegeten, maar zo’n volkorenboterham van de bakker smaakt zeker niet verkeerd.

De sinaasappel verving ik deze ochtend voor een pruim, omdat ik dat pellen echt een gehannes vind zo op de vroege ochtend.

Lunch

Na 2 uur kreeg ik trek, maar tussendoortjes zijn niet toegestaan. Jammer. Ik kon niet wachten tot de lunch: 1 sinaasappel of grapefruit, 1 gekookt ei, 2 bekers magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood.

Wat er met 2 bekers yoghurt bedoeld wordt kan ik nergens vinden, dus ik ga uit van 150 gram per beker. Ik rooster 2 boterhammen en doe het gesneden ei ertussen. Hmmm, saai en droog, maar het vult wel. De 2 bekers yoghurt en de sinaasappel bewaar ik voor later die middag, omdat ik weet dat ik anders rond een uur of 4 echt omval.

Diner

Het diner bestaat uit: 2 tomaten, 2 gekookte eieren, 1 beker halfvolle yoghurt, 2 sneetjes geroosterde brood, halve krop sla met een klein scheutje olijfolie.

Ik ga niet lekker op rauwe tomaat dus die vervang ik voor een stuk komkommer. Ik rooster 2 boterhammen en doe het ei ertussen met schijfjes komkommer, wat kruiden en zoveel mogelijk sla, want een halve krop droge sla in een bak met olijfolie, krijg zelfs ik niet weg. Het smaakt goed en heb daarna een vol gevoel. In de avond heb ik geen behoefte om te snacken. Gaat lekker dit!

 

Dag 2

Ontbijt

Elke dag is het ontbijt hetzelfde dus stort ik me vol goede moed op de geroosterde boterham en de pruim. Ik ben in 1 dag 300 gram afgevallen zegt de weegschaal. Zoooo dat gaat snel!

 

Lunch

Ik voel me slapjes en kan niet wachten tot de lunch dus ik neem alvast een beetje yoghurt. Wat ik zonder nootjes en een beetje honing overigens niet te hachelen vind. Ik doe er dus geen honing, maar toch een halve eetlepel pompoenpitjes in.

Ik neem om 13.00 uur: 1 sinaasappel, 1 gekookt ei, 1 beker magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood. Prima, maar ik voel dat ik behoefte heb aan iets minder droogs. Na dit gegeten te hebben had ik geen trek meer, maar ik voelde me niet fit.

Om 16.00 uur voel ik me enorm slap en futloos, ik voel me moe en wil het liefst naar huis en op de bank hangen. Ik besluit een vitamine C en multi supplement te nemen. Ik kan niet wachten tot het avond eten. Bij het benzinestation moet ik me inhouden niet gewoon een Twix te kopen die me bijna roept aan de kassa.

Diner
1 sinaasappel of grapefruit, 1 tomaat, 1 beker halfvolle yoghurt, 1 geroosterde boterham, 125 gram tartaar. Tja, ik eet eigenlijk zo goed als geen vlees dus een tartaartje vind ik wel een dingetje. Ik besluit een stukje biologische kipfilet te kopen en dat te eten. Ik wil een zo goed mogelijk beeld geven van dit dieet.

Later die avond voel ik me zo slap en voel ik zelfs sinds jaaaaren een koortslip opkomen. Ik heb pijn in m’n spieren en besluit toch wat broccoli te koken. Mijn lijf mist vitaminen! Ik wilde sporten deze avond, maar ik heb geen energie. Zelfs een wandeling zit er niet in.

Later die avond voel ik me zo slap en mijn lichaam smeekt om energie. Ik ga voor de bijl en neem 3 café noir koekjes.

 

Dag 3

Ontbijt

Ik sta op met hoofdpijn. Mijn lijf en is niet blij met mijn crashdieet en zwaar tekort aan gezonde voedingsstoffen. Ik ben futloos en vraag me af hoe ik deze dag door ga komen. Ik weeg me en zie dat ik nu 500 gram ben afgevallen in totaal. Ik weet echter dat het geen vet is, maar vooral vocht en spiermassa, wat mijn weegschaal ook bevestigd.

Ik rooster een boterham, maar doe er in plaats van niets een gekookt ei en een handje sla op. Zo, beter. Daarna neem ik een schaaltje magere kwark met wat noten en een theelepel honing. Wat nou sinaasappel en kale boterham! Maf dieet.

Lunch

1 sinaasappel of grapefruit, 1 gekookt ei, 2 bekers magere yoghurt, 2 sneetjes geroosterd brood. De boterhammen met ei komen inmiddels mijn neus uit. Terwijl ik echt van ei houd! Toch doe ik het weer braaf, maar wel met wat sla en komkommer ertussen.

Diner

1 sinaasappel of grapefruit, 125 gram rundertartaar, 1 beker halfvolle yoghurt, 1 geroosterd boterham. Ik ben op. Ik ben chagrijnig, mijn lijf is slap en heeft geen energie meer. Ik ben er klaar mee. Experiment, leuk! Maar niet ten koste van mijn gezondheid. Ik kook broccoli en maak daarmee een goed gevulde maaltijdsalade met ei. Als toetje neem ik een grote schijf meloen. Wat heerlijk! Ik knap er meteen van op. Groente! Ik voel de energie gewoon terug in mijn lijf stromen.

 

Dag 4

Ontbijt

Ik voel me een beetje een slappeling, een opgever, maar mijn verstand en scholing zeggen me gelukkig dat dit onzin is. Je lijf is de graadmeter van hoe gezond je bent. En als je al dagen barstende koppijn hebt, aan de diarree bent een koortslip hebt, dan heb je of een virus te pakken of je eet niet gezond genoeg. Ik wist dat het het laatste was. Trouwens als je niet gezond genoeg eet gaat je weerstand ook omlaag en ben je veel vatbaarder voor virussen.

Ik wil goed functioneren in m’n werk en me energiek voelen en niet als een hoopje futloosheid op de bank liggen, om zo nodig een dieet vol te houden. Ik besluit daarom hier op dag 4 te stoppen met het ziekenhuis dieet. Tijd om weer lekker en gezond te eten! En mijn energie niveau weer op te krikken.

Ik eet een omelet van 2 eieren en wat groenten en een stuk meloen. Lekker en vullend.

Als tussendoortje neem ik een plak healthy bananen brood uit te oven die ik altijd in de vriezer heb liggen. Als lunch eet ik een grote salade met vis en maak ik deeg voor een zelfgebakken brood. Mmmm! In de avond maak ik een heerlijke zelfgemaakte boemboe curry met vis en veel groenten. Pfff wat had ik dat gemist!

 

De gevolgen van het ziekenhuis dieet

Het duurde een paar dagen voordat ik mijn energie weer helemaal terug had. Zeker een dag of 3. Ik heb geen spijt van mijn poging, maar ik doe het nooit meer. Ik viel in totaal 500 gram af en ben met name veel spiermassa verloren.

Vroeger, toen ik nog geen idee had van wat gezonde voeding inhield en zeker niet wist hoe je nu wel gezond kan afvallen, volgde ik wel vaker vage diëten. Ik viel af, maar kwam als ik stopte meteen weer aan.

Ik ben dus absoluut tegen diëten. Dit soort crash diëten werken wel, maar zijn niet lang vol te houden. Natuurlijk zijn er zat mensen die dit wel dagen, soms weken vol houden, maar als je weer terug gaat naar je oude patroon kom je ze net zo hard weer aan en vaak zelfs nog meer dan voor je dieet.

 

Mijn advies aan jou

Mijn advies is dus ook om dit niet te gaan volgen, of juist wel zodat je zelf kunt ervaren hoe zinloos dit is. Gezond afvallen hoeft namelijk niet eentonig te zijn en daarbij hoef je al helemaal geen honger te lijden. Lekker gezond eten in de juiste hoeveelheden en met de juiste producten is de sleutel naar succesvol afvallen.

Ik heb daar jaren voor gestudeerd dus neem het jezelf vooral niet kwalijk dat je het zelf niet lukt en dat je door de bomen het bos niet meet ziet wat betreft ‘wat is nu echt gezond?’. Door mijn eigen programma ben ik zelf 17 kilo afgevallen in een paar maanden tijd. Zonder droge broodjes en honger gevoel. Maar door lekkere en voedzame maaltijden bomvol vitaminen. Lekker gevarieerd eten zorgt ervoor dat je lichaam optimaal kan functioneren. Je zit daardoor lekker en slanker in je vel en je voelt je weer fit en energiek. Ik wil je graag deze crash diëten besparen en je helpen met gezond afvallen op een leuke manier die ook blijvend is.

Meer info? Kijk dan eens hier. Of neem contact met me op.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.