Moet je om af te vallen weinig eten en calorieën tellen?

Moet je om af te vallen weinig eten en calorieën tellen?

 

Een van de grootste misvattingen omtrent afvallen is dat je weinig zou moeten eten om slanker te worden. Het is niet waar. Food is namelijk life! Voeding is er om je te laten groeien, te helen, maar ook zeker om van te genieten. En dat laatste heeft in principe niet met weinig eten te maken. Het gaat er namelijk vooral om WAT je eet.

 

Voorbeeld

Je eet als avondeten een Big Mac, een grote friet met saus en een milkshake. Dit alles heeft een caloriewaarde van 1513 kcal. Deze maaltijd bevat verschrikkelijk veel vet, zout en onnatuurlijke stoffen. Dat maakt dat deze maaltijd wel lekker, maar zeer ongezond en niet voedzaam is. Daarbij knallen de kilocalorieën hier de pan uit. Om af te vallen is 1500 tot 2000 kcal namelijk voor de gemiddelde persoon een prima aantal calorieën per dag! (Nee, geen 2000 of 2500 zoals vaak wordt voorgeschreven, mits je fysiek erg actief bent).

Stel je zou een avondmaaltijd als volgt maken: Een volkorenbroodje, een verse hamburger gemaakt van zuiver gehakt en kruiden, een gebakken eitje erop, wat biologische ketchup en evt. wat tomaat, ui en/of augurk met een kleine rauwkostsalade. En als toetje een bakje blauwe bessen met frambozen.

Dan zou je wel een voedzame en gezondere maaltijd eten met vezels, gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen en mineralen, geen slechte e-nummers binnenkrijgen en een verzadigd gevoel hebben. En dit voor nog geen 600 kcal.

 

Calorieën zeggen niet alles

Hoewel calorieën tellen zeker niet het belangrijkste is, is het wel van belang dat je enig idee hebt van hoeveel calorieën waar in zitten. Het is namelijk best lastig om in te schatten hoeveel je kunt eten om aan je caloriebehoefte te komen. Je kunt bijvoorbeeld een hele zak M&M’s leegeten a la 2064 kcal of je eet voor 1600 kcal een gezond ontbijt met yoghurt, noten en fruit, een stuk pure chocolade, een grote salade met bijvoorbeeld zalm of gerookte kip en een volkoren cracker met avocado, een lekkere curry met rijst als avondeten en een bakje verse popcorn. Niet vullen, maar voeden noem ik dat.

 

Je lichaam in de spaarstand

Naast weten wat je eet is het dus belangrijk om wel voldoende te eten. Als je namelijk een langere periode te weinig calorieën binnenkrijgt zal je lichaam spaarzamer met energie omgaan. Je lichaam probeert uit alle macht zoveel mogelijk energie vast te houden voor het goed functioneren van je lichaam. Veel mensen stagneren dan ook kwa gewichtsverlies. Het afvallen gaat dan een stuk moeilijker en langzamer.

Kortom; gezond afvallen heeft niet alleen met calorieën tellen te maken, maar vooral met wat je eet. Honger lijden is dus totaal niet nodig als je voor volwaardige voeding kiest.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.