Supplementen tegen virussen zoals Corona

Supplementen die helpen tegen virussen zoals Corona

Tijdens deze tijd waarbij Corona de hele wereld lijkt te beheersen worden o.a. extra vitamine C en D aangeraden. Dit om je immuunsysteem te optimaliseren waardoor je minder vatbaar bent voor o.a. virussen. Maar… niet elk supplement is even goed. Welke supplementen kan je het beste kiezen en wat doen ze nu precies? Ik leg het je uit in dit blog. 

 

Vitamine C

Vitamine C is een echte virus killer. Vitamine C zorgt voor een goed weerstand en is een in water oplosbare vitamine. Dit houdt in dat als je lichaam een overschot aan vitamine C dat het lichaam niet nodig heeft gewoon weer uitscheidt. Vitamine C zit ook in o.a. groenten en fruit.

 

Vitamine D

Vitamine D is zeker in de herfst en wintermaanden aan te raden. Ik noem het ook wel ‘zon uit een potje’. Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht. Echter krijgen wij daar zelfs in de zomermaanden vaak te weinig van binnen. Vitamine D speelt ook een rol bij het versterken van het immuunsysteem, versterkt spieren en botten en werkt tegen (winter) depressies. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Dit houdt in dat het opgeslagen wordt met name in het vetweefsel. Een overdosis vitamine D kan schadelijke gevolgen hebben. Houd je dus aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid als je niet onder begeleiding staat van een expert.

Let op: Niet alle vormen van vitamine D die verkocht worden worden ook daadwerkelijk goed door het lichaam opgenomen! Er is op dit gebied veel rommel/onzin op de markt. De best opneembare vorm van vitamine D is cholecalciferol (D3). Kijk dus goed op de verpakking als je vitamine D gaat aanschaffen. Vitamine D wordt het beste opgenomen samen met magnesium citraat en vitamine k2. Vitamine k2 (mk4 of mk 7) is vaak apart verkrijgbaar. Kies voor magnesium voor de best opneembare vorm magnesium citraat.

Verder zit vitamine D met name in vette vis zoals: makreel, haring en zalm. Maar ook in vlees, eieren en  roomboter.

 

Vitamine B6

Vitamine B6 geeft ook een goede bijdrage aan het afweersysteem. Het reguleert de aanmaak van hormonen, bloedaanmaak de aanmaak van aminozuren ( Antioxidanten maken vrije radicalen onschadelijk. Vrije radicalen zijn agressieve stoffen die in het lichaam schade kunnen geven aan cellen en weefsels. Antioxidanten helpen tegen deze beschadigingen en kunnen daarmee op de lange termijn ziekten als kanker en hart- en vaatziekten voorkomen).

Vitamine B6 is een in water oplosbare vitamine. Des al niet te min is het aan te raden je aan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid te houden.

Bloedarmoede, huidproblemen en een verminderde weerstand zijn symptomen van een tekort aan B6. Je haalt deze vitamine vooral uit vlees, vis, ei, peulvruchten, aardappels en volkoren producten.

 

Zink

Zink is een spoorelement die je vindt in diverse voedingsmiddelen, zoals vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen.

Zink is een enzym dat nodig is voor vele processen in het lichaam. Enzymen zijn stoffen die nodig zijn om deze processen in het lichaam mogelijk te maken. Zink zorgt voor de opbouw van eiwitten, maar ook voor de groei en vernieuwing van weefsels, de stofwisseling en een goede werking van het afweer- en immuunsysteem.

 

Selenium

Selenium is ook een spoorelement, maar ook een antioxidant. Selenium zit in de lever en beschermt rode bloedlichaampjes en cellen tegen beschadigingen. Ook maakt selenium zware metalen die in ons lichaam door vervuiling terecht zijn gekomen minder giftig. Selenium draagt bij aan een goede werking van de schildklier.

Selenium zit vooral in paranoten, vlees, zuivel en volkoren graag producten. Gemiddeld neem je zo’n 70% van de selenium dat in je voeding zit op in je lichaam.

Via voeding kan je niet zo snel een overschot aan selenium binnen krijgen, maar via suppletie wel. Wees daarom voorzichtig en houd je aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Schadelijke gevolgen van teveel selenium kunnen zijn:

  • Verlies van haar, nagels en tanden
  • Huidbeschadigingen
  • Aandoeningen van het zenuwstelsel

 

Magnesium

Magnesium is een mineraal en ik vind magnesium bijna onmisbaar als supplement. Magnesium is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we dus uit onze voeding moeten halen. Magnesium is essentieel voor het functioneren van talloze verschillende enzymen in ons lichaam. Het gaat daarbij vooral om enzymen die energie produceren, transporteren, opslaan en weer gebruiken. Magnesium zorgt onder andere voor dat
(voedings)stoffen in je lichaam omgezet kunnen worden in energie.

Ook is magnesium heel belangrijk voor het goed functioneren en laten ontspannen van de spieren en zenuwen. Het
zorgt voor de overdracht van de elektrische signalen (zenuwprikkels) die door de zenuwen in ons lichaam reizen. Ook helpt magnesium bij de aanmaak van hormonen en draagt daardoor bij aan een betere hormoonbalans. Tot slot helpt magnesium vitamine D beter op te nemen en helpt het bij stress en om beter te kunnen slapen en ontspannen.

Kies altijd voor een goed opneembare vorm van magnesium zoals: magnesiumcitraat.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.