Tropische schotel met kippengehakt en mango

Tropische schotel met kippengehakt en mango

Zin in een snel en lekker recept met een tropisch tintje? Deze tropische schotel met kippengehakt en mango is een aanrader voor jong en oud. De combinatie met komkommer en mango leek me op het eerste gezicht een beetje apart, maar toen ik het gemaakt had was ik helemaal fan van dit recept! Ook lekker als gezonde lunch zonder rijst. 

Mango is ontzettend gezond en lekker zoet. 1 Mango bevat gemiddeld 109 calorieën. Daarbij bevatten mango’s veel vezels zie je een verzadigd gevoel geven en goed zijn voor de spijsvertering.
Natuurlijk bevatten mango’s superveel vitaminen en mineralen waaronder vitamine C, E, K, foliumzuur, calcium, magnesium, kalium, koper en mangaan.

 

Wist je dat:

  • De mango een van de oudst bekende vruchten is?
  • De bloemen van de mangoboom in India gebruikt worden voor ceremoniële diensten?
  • Er meer dan 1000 soorten mango’s bestaan?
  • De pit van de mango ook wel ‘het visje’ wordt genoemd?

 

Meer gezondheidsvoordelen van mango

 

1. Mango’s zorgen voor een mooiere huid

Doordat mango’s bètacaroteen en vitamine A bevatten werken ze goed voor de huid. Ze bevatten namelijk antioxidanten. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen de schade die vrije radicalen veroorzaken zoals rimpels.

 

2. Mango’s verhogen het libido

Mango’s verhogen je libido. Dit komt doordat ze vitamine E bevatten. Vitamine E verhoogt de concentratie libido-stimulerende hormonen in je bloed. Ook vitamine E werkt als antioxidant.

 

3. Mango’s kunnen de bloeddruk verlagen

Mango is rijk aan mineralen die hart- en bloedvaten gezond houden, namelijk kalium en magnesium. Kalium is belangrijk bij het reguleren van je bloeddruk. Kalium is namelijk de tegenhanger van natrium; het mineraal dat je in zout tegenkomt.

Natrium werkt bloeddrukverhogend. Bijna iedere Nederlander krijgt per dag meer natrium binnen dan de hoeveelheid die binnen de gezonde grenzen valt. Een hoge bloeddruk is erg belastend voor je hart en bloedvaten, en op lange termijn kan dit tot hart- en vaatziekten lijden.

Als je genoeg kalium binnenkrijgt loop je 27% minder kans op het ontwikkelen van een hartaandoening. We krijgen over het algemeen te weinig kalium binnen, dus is het belangrijk om veel voedsel te eten dat veel kalium bevat, zoals mango’s.

 

4. Mango’s en afvallen

Mango’s zijn dus zoals je hebt kunnen lezen zeer gezond en kunnen helpen bij het afvallen. Omdat ze veel water en vezels bevatten hydrateren ze en geven ze een voldaan gevoel. Mango’s scoren ook laag op de Glycemische Index wat betekent dat ze je bloedsuikerspiegel niet snel doen laten stijgen. Dit is belangrijk als je af wilt vallen, want met een lage bloedsuikerspiegel blijft ook je insulineniveau laag en dat stimuleert de vetverbranding.

Een kleine kanttekening is dat mango’s ook veel suikers bevatten. Waaronder fructose. Je lever zet een overschot aan fructose om in vet, en dan met name buikvet. Bij het eten van af en toe een mango zal dit niet het geval zijn, maar bij grote hoeveelheden fructose die ook in snoep, frisdrank en sauzen zitten is dit wel het geval.

 

 

 

Tropische schotel met kippengehakt en mango recept

 

Ingrediënten

voor 4 personen

 

Rijst voor 4 personen (zilvervliesrijst)

2 rijpe mango

2 komkommers

2 rode uien

600 gr biologisch kippengehakt

Chilivlokken

Koriander

Zout & peper

 

Kook de rijst voor 4 personen.

Snipper de ui, schil en snijd de mango in stukken, snijd de komkommer door in de lengte. Haal de zaadlijst met een lepel uit de komkommer en snijd in plakken.

Bak de ui aan in wat kokosolie.

Voeg het kippengehakt toe en bak tot dat het gehakt gaar is. Maak op smaak met zout, peper wat koriander en de chilivlokken.

Voeg dan de mango en de komkommer toe en warm heel even mee.

Serveer samen met de rijst.

 

P.S: Wil je graag minder calorieën en koolhydraten eten. Kies dan i.p.v. rijst voor courgettespaghetti, bloemkoolrijst of broccolirijst.

 

 

 

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.