Verantwoorde ‘pindarotsjes’ met kikkererwten & zeezout

Verantwoorde ‘pindarotsjes’ met kikkererwten & zeezout

Verantwoorde ‘pindarotsjes’ met kikkererwten & zeezout

 

Pindarotsjes ik ben er gek op! Alleen zijn het mega caloriebommen. Dat kan toch anders? Dacht ik. Dit recept van ‘pindarotsjes’ zonder pinda’s, maar mèt knapperige, geroosterde kikkererwten is een stuk gezonder en heel erg lekker! Je maakt dit recept slechts met 3 simpele ingrediënten: pure chocolade, een blik kikkererwten en wat zeezout. Supersimpel dus! 

Ik gebruikte de chocolade van Lindt met 72% cacao, één van mijn favoriete pure chocolade. Het leuke van dit recept is ook dat je de chocolade niet eerst hoeft te smelten, maar gewoon de hete kikkererwten erbij doet waardoor de chocolade vanzelf smelt.

 

Waarom zijn deze chocoladerotsjes zo veel gezonder?

Om te beginnen zit het grootste verschil in het aantal calorieën. Zo bevat 200 gram gezouten pinda’s maar liefst 1172 kcal! Terwijl 200 gram kikkererwten slechts 226 kcal bevat. Een verschil van dus bijna 950 kilocalorieën.

Daarbij zit er in pure chocolade van 70% cacao of meer heel veel minder vet en suiker dan in gewone melkchocolade. Dat maakt dat zeer pure chocolade een stuk gezonder is.

 

 

Verantwoorde ‘pindarotsjes’ met kikkererwten & zeezout

Ingrediënten 

Blik kikkererwten (uitgelekt)

100 gr pure chocolade 70% cacao of meer

Grof zeezout

 

Zo maak je het:

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Spoel de kikkererwten af in een zeef onder de kraan. Laat goed uitlekken.

Dep de kikkererwten goed droog met een theedoek en leg ze op een met bakpapier beklede bakplaat. Rooster ze in 35 minuten knapperig.

Breek de chocolade in stukjes en doe in een kom. Doe de kikkererwten meteen als ze uit de over komen bij de chocolade en meng door elkaar tot de chocolade helemaal gesmolten is.

Maak de chocoladerotsjes door met een lepel met mengsel op een met bakpapier bekleed bord te scheppen. Strooi er tot slot nog wat grof zeezout over. Ik maakte 12 stuks.

Laat nog 5 minuutjes afkoelen en zet ze dan in de koelkast tot ze hard geworden zijn.

Enjoy! 

 

PS: Je kunt er net als ik ook nog wat extra kokosrasp over strooien.

 

 

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.