Slanke eiersalade

Volkoren crackers met slanke eiersalade

Zin in een lekkere, voedzame en gezonde lunch? Dan is dit recept echt wat voor jou. Deze slanke lunch bevat de perfecte combinatie van vezels en eiwitten.

 

Vezels en eiwitten

Vezels en eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel. Hierdoor heb je na je lunch een voldaan gevoel en heb je niet snel de neiging om later op de dag te gaan snacken. Volkoren crackers en rogge crackers bevatten de meeste vezels. Daarom kies ik altijd voor deze variant.

 

Waarom biologisch?

Ik kies altijd voor biologisch omdat er in niet-biologische (tarwe)producten pesticiden zitten. Deze kunnen niet alleen schadelijk zijn voor de gezondheid, maar worden ook opgeslagen tussen je vetcellen, waardoor je dus dikker kunt worden.

 

Gevarieerde lunch

Naast deze lunch met crackers en eiersalade is het goed om je eetpatroon zo gevarieerd mogelijk te houden. Op die manier weet je zeker dat je genoeg gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Een ander zeer voedzame lunch is een gezonde salade zoals een andijviesalade met champignons, bloemkool-salade met amandelen of een bietensalade met sinaasappel-dressing. 

 

Waarom kant-en-klare eiersalades ongezond zijn

Deze slanke eiersalade is snel klaar en veel gezonder dan kant-en-klare eiersalades uit de supermarkt. Zo vervang ik de vette mayonaise die in normale eiersalades zit, door magere kwark. Veel slanker dus!

Kant-en-klaar salades bevatten vaak veel toegevoegde suikers en e-nummers zoals conserveringsmiddelen en smaakversterkers. Smaakversterkers zijn stoffen die aan voedingsmiddelen worden toegevoegd om een smaak intenser of beter te maken. Ze versterken bijvoorbeeld een zoete of hartige (‘umami’) smaak of remmen juist een zoute, zoete, zure of bittere smaak.

 

Smaakversterkers ongezond?

Smaakversterkers zorgen ervoor dat je blijft eten van een bepaald product en hebben diverse bijwerkingen waaronder: hoofdpijn, misselijkheid, allergische reacties zoals jeuk, eczeem en rode vlekken, benauwdheid, slaapproblemen en overgewicht.

Smaakversterkers staan altijd op het etiket, maar vaak onder schuilnamen waaronder: E-621, aroma’s, kunstmatige aroma’s natuurlijke aroma’s, specerijenextracten, vaak ‘overige kruiden en specerijen’, mononatriumglutamaat, glutamaat, glutamaatzuur, plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, gehydrogeneerde eiwitten, gelatine, calcium- of natriumcaseïnaat, toegevoegde gist, gistextract, monokaliumglutamaat en sommige maïs-oliën.

Meer hierover lees je in dit blog: Waarom je E621 beter kunt vermijden. 

 

 

De gezondheidsvoordelen van eieren

Eieren zijn gezond. Het is één van de meest voedzame producten die je kunt eten. Als je last hebt van een te hoog cholesterol is het aan te raden niet te vaak eieren te eten. Wat is niet te vaak? Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zou er maximaal 2 per dag eten, max. 4x per week. Meer gezondheidsvoordelen van ei zijn:

  • Een ei bevat 6 gram eiwitten
  • Een ei bevat alle essentiële aminozuren*
  • Ei is rijk aan omega 3 vetzuren die goed zijn voor je hart
  • Verlaagd de bloeddruk door de peptiden die erin zitten
  • Ei is rijk aan calcium wat goed is voor de botten
  • Ei bevat vitamine A die een belangrijke rol speelt in de bevordering van het immuunsysteem
  • Ei bevat veel vitaminen, waaronder choline die een belangrijke rol speel voor het verbeteren van het geheugen

* Essentiële aminozuren worden niet door het lichaam zelf aangemaakt en moeten we dit via onze voeding binnen krijgen, zodat ons lichaam optimaal kan functioneren. Aminozuren dragen bij aan de aanmaak van eiwitten waaruit de weefsels en organen van het lichaam zijn opgebouwd. Naast deze cruciale functie hebben sommige aminozuren nog andere speciale taken.

 

 

Recept: Volkoren crackers met slanke eiersalade

Ingrediënten voor 1 persoon 

  • 2 biologische volkoren crackers
  • 2 vrije uitloop eieren
  • 1 dessertlepel magere kwark
  • 1/2 theelepel mosterd
  • zout, peper, Italiaanse kruiden en paprikapoeder

 

Zo maak je het

Kook de 2 eieren gaar. Houd ze even een halve minuut onder koud water, dan pellen ze makkelijker. Pel de eieren en prak even grof in een schaaltje. Voeg dan de kwark, mosterd, zout, peper, Italiaanse kruiden en paprikapoeder naar smaak toe en prak door elkaar. Zelf houd ik van een wat grovere eiersalade zodat je echt goed de stukken ei proeft. Verdeel de eiersalade over de 2 volkorencrackers en garneer nog met een beetje Italiaanse kruiden.

Geniet ervan!

 

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.