Wat is een gezond dieet om af te vallen?

Wat is een gezond dieet om af te vallen?

Wat is een gezond dieet om af te vallen?

 

Er zijn talloze diëten om af te vallen. Van diëten waarbij je alleen ei eet tot een dieet van chemische maaltijdvervangers. Iedereen roept wat anders en heeft verschillende resultaten geboekt. Welk dieet je ook volgt, op korte termijn werken ze bijna allemaal.

Dit komt doordat het 99 van 100 keer zogenaamde crash diëten zijn waarbij je te weinig calorieën binnenkrijgt. Je hongert jezelf dus tijdelijk uit. Ik zeg tijdelijk, omdat zulke strenge diëten vaak niet lang vol te houden zijn en al helemaal niet gezond zijn. Zo volgde ik eens het bekende ziekenhuis dieet. Mijn ervaring hiermee lees je hier.

 

Maar wat is dan wél een gezond dieet om gewicht te verliezen?

Om te beginnen is een gezond dieet een dieet waarbij je voldoende voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en eiwitten binnenkrijgt. Hierdoor blijft je lichaam gezond en blijf je je fit voelen.

Ook is het van groot belang dat je voldoende voeding binnen krijgt zodat je je lichaam niet uithongert. Als je een langere periode te weinig eet kan je lichaam in de spaarstand gaan waardoor je bijna tot niet meer afvalt. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Afvallen lukt pas als je meer calorieën verbrandt dan dat je binnen krijgt. Aangezien het zeer verschillend is per persoon hoeveel calorieën je gemiddeld per dag verbrandt is het niet handig om uit te gaan van een standaard dieet. Je calorieverbruik wordt onder andere bepaald door hoe actief je bent, maar ook door hoe lang je bent en hoeveel je weegt. Iemand die dagelijks hardloopt en 1,85 m is heeft over het algemeen meer calorieën nodig dan iemand van 1,65 m met een zittend beroep die niet sport. Hoeveel calorieën jij per dag verbrandt lees je in in dit artikel.

 

Een ideaal dieet voor iedereen bestaat niet

Elk lichaam is verschillend en heeft andere voedingsbehoeften. Zo blijkt de één gevoelig te zijn voor gluten en krijgt daardoor eczeem-klachten of een opgeblazen gevoel. Zo heeft de ander last van diarree omdat hij of zij of gevoelig blijkt te zijn voor zuivel. Ook hebben sommigen klachten die veroorzaakt worden door een jodium tekort zoals: vermoeidheid, spierpijn, gewrichtsklachten, slaapproblemen, haaruitval, kouwelijkheid, een droge huid, verstopping, hoofdpijn, menstruatieproblemen en vermoeidheid.

Één perfect dieet met de juiste hoeveelheid calorieën en precies de juiste voedingstoffen dat voor iedereen fantastisch werkt bestaat dus niet. Dat is maatwerk. En er zijn maar heel weinig diëtisten en andere ‘voedingsgoeroes’ die dat ook daadwerkelijk op maat maken. Ik bedoel dus niet van die ‘op maat gemaakte voedingsschema’s’ via een standaard programmaatje of op basis van alleen je doelen, gender, lengte en gewicht. Nee, ik bedoel echt helemaal op maat voor jou als mens gezien als geheel. Ik doe dat wel. Wil je daar meer info over? Kijk dan hier. 

 

Gezonde richtlijnen om af te vallen

Is er dan geen dieet dat gewoon goed is voor iedereen? Tuurlijk is er zeker wel een algemene gezonde richtlijn die ik je kan aanbevelen. Hieronder geef ik je voorbeelden van een gezond eetpatroon die zeer goed toegepast kunnen worden als je graag wilt afvallen en gezonder wilt gaan eten.

 

Een gezond ontbijt

Beginnen een met gezond en voedzaam ontbijt is een goede start van de dag. Het brengt je spijsvertering op gang en het geeft je lichaam energie om de dag te beginnen. Of je nu meteen ontbijt als je uit je bed komt, of even wacht tot je op je werk bent, maakt niet zoveel uit.

 

Mag je het ontbijt overslaan?

Je ontbijt overslaan is 1 a 2 per week geen ramp. Het kan er zelfs voor zorgen dat je wat sneller afvalt en je spijsvertering kan versnellen. Het nadeel hiervan is wel dat je vaak sneller gaat snacken omdat je trek krijgt of jezelf gaat overeten tijdens de lunch.

 

Een gezond ontbijt kan bijvoorbeeld zijn:

 

Een gezonde lunch

Op een goed ontbijt kan je wel een paar uurtjes teren. Een gezonde snack zo rond een uur of 11 zorgt ervoor dat je het ook nog goed trekt zonder hongergevoel tot lunchtijd.

Een gezonde lunch is belangrijk. Je moet immers nog de rest van de dag doorkomen zonder hongergevoel en met lekker veel energie graag.

Snelle koolhydraten zoals in brood zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel snel stijgt. Hierdoor krijg je snel een suikerpiek dus energie, maar daarna kak je vrij snel weer in en wil je lichaam meer van die ‘suikers’ om die energie te behouden. Hierdoor grijp je snel weer naar iets ongezonds en zoets.

Beter is dus een goed verzadigde lunch te eten met gezonde vitaminen, eiwitten, vetten en langzame koolhydraten die je bloedsuikerspiegel niet snel laten stijgen.

Een goed gevulde salade met veel groente en kip, vis, noten, peulvruchten, avocado of ei is een ideale lunch. Met een dressing van kruiden, wat zout en olijfolie krijg je ook nog eens de juiste vetten binnen die je hart en bloedvaten gezond houden en je een lang verzadigd gevoel geven. Liever iets warms? Ook een goed gevulde soep of een omelet met groenten zijn prima lunch opties.

 

Gezonde lunch recepten:

 

Gezonde snacks

Tussen je ontbijt en lunch en tussen je lunch en diner is het handig één of meerdere gezonde snacks te nemen. Zo krijg je geen trek en krijg je met de juiste snacks ook nog eens een extra vitamineboost binnen.

Voorbeelden van gezonde en voedzame snacks zijn:

  • een handje noten
  • fruit
  • rauwe worteltjes
  • een bakje kwark
  • komkommer
  • gekookt ei
  • handje ongebrande noten

 

Een gezond diner

Een gezond diner bestaat uit veel groenten, voldoende eiwitten en vetten en gezonde koolhydraten. Groenten bevatten veel belangrijker vitaminen en mineralen om gezond te zijn. Ook bevatten ze veel vezels die goed zijn voor de darmen en een verzadigd gevoel geven. Door je groenten te stomen in plaats van te koken of kort te bakken behoud je meer vitaminen.

 

Gezonde koolhydraten

Snelle koolhydraten zoals: witte rijst, witte pasta, aardappelen, brood e.d. raad ik je aan te beperken. Kies liever voor langzame koolhydraten zoals: peulvruchten (bonen, linzen e.d.), echte volkoren of spelt producten en zilvervliesrijst.

 

Gezonde eiwitten

Eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel en zijn de bouwstenen van onze cellen. Eiwitten vind je o.a. in kip, vis, ei, maar ook in groenten zoals bloemkool, asperges en spinazie en in peulvruchten.

 

Gezonde vetten

Een voorbeeld van gezonde vetten is bijvoorbeeld kokosolie om in te bakken. Kokosolie is gezond en stimuleert zelfs het afvallen. Olijfolie is vooral heel geschikt om koud te eten door bijvoorbeeld  de salade. Kies dan wel de koudgeperste extra virgin variant. Dit geldt overigens ook voor de kokosolie. Meer weten over gezonde en ongezonde vetten? Lees dan zeker ook dit artikel.

 

Voorbeelden van gezonde diner recepten:

 

Drink je slank

Veel mensen denken vaak dat ze honger hebben terwijl het lichaam eigenlijk dorst heeft. Drink daarom minimaal 2 liter water, thee en beperkt koffie per dag om je lijf goed te hydrateren. Door veel water te drinken zorg je er ook voor dat afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden en heb je een voller gevoel. Ook zorgt voldoende vocht ervoor dat je darmen genoeg vocht hebben om je ontlasting soepel te houden. Zeker als je meer vezels gaat eten is dit belangrijk om verstopping te voorkomen, omdat vezels veel vocht opnemen.

Kortom: Een combinatie van groenten, gezonde vetten, voldoende eiwitten, langzame koolhydraten en voldoende water drinken zorgen voor een goede basis van een gezond dieet.

 

Wil je graag meer informatie of hulp bij het vinden van het perfecte dieet voor jou? Ik help en adviseer je graag.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.