Slank

Zo blijf je slank ondanks verjaardagen, feestjes en etentjes

Zo blijf je slank ondanks verjaardagen, feestjes en etentjes

 

Het is één van de grootste angsten voor mensen die aan het afvallen zijn: etentjes, verjaardagen en feestjes. Plekken vol lekkere versnaperingen en dus verleidingen. Toch hoef je absoluut geen etentje of feestje te skippen om af te vallen. Dat zou het leven wel heel saai maken. Hoe je de beste keuzes hierin maakt vertel ik je in dit blog.

 

Slanke keuzes tijdens lunch en diner buiten de deur

Eet je buiten de deur? Dan is het handig om te weten wat de meest gezonde keuzes zijn.
Kies tijdens je lunch voor een frisse salade met bijvoorbeeld kip, ei of vis. In de dressing zitten vaak de meeste calorieën. Vraag daarom de dressing er apart bij, zodat je zelf met mate kunt doseren. Je kunt er ook gewoon wat olijfolie en een beetje citroensap overheen gieten.

Een salade zit vol gezonde vitaminen, mineralen en vezels. De vezels zorgen voor een goede spijsvertering en een verzadigd gevoel. Probeer het brood bij de salade te laten staan. Brood zit vol met snelle koolhydraten die door je lichaam omgezet worden in suikers.

Meer goede keuzes voor de lunch zijn: soep zonder room of een (boeren) omelet zonder brood met extra rauwkost of salade.

Tijdens het diner kun het mandje brood beter overslaan en kiezen voor een verantwoord voorgerecht zoals: een carpaccio, een salade of soep zonder room.

Als hoofdgerecht zijn: vis, biefstuk en entrecote prima keuzes. Zonder een vette saus. Vraag hierbij extra groenten i.p.v. van friet of gebakken aardappelen.

Desserts zijn caloriebommen met veel suikers en ongezonde vetten. Laat daarom het dessert achterwege en neem in plaats daarvan een kopje koffie of thee.

Let ook op de vloeibare caloriebommen zoals wijn, bier, frisdrank en sterke drank. Kies liever voor een mineraal water of spa rood. Wil je toch graag een drankje drinken? Neem er liever 1 en geniet daar met volle teugen van.

 

 

 

Slanke keuzes tijdens verjaardagen

Bij verjaardagen worden we vaak verwend en overladen met heerlijke hapjes en taart. Het is handig om als je wilt genieten tijdens het afvallen, van bijvoorbeeld een stukje taart, je dag daar een beetje op aan te passen.

Stel je bent aan het afvallen en zorgt ervoor dat je 1800 calorieën per dag binnen krijgt. Daarvan heb je ongeveer 300 calorieën gereserveerd voor tussendoortjes en de overige 1500 voor je hoofdmaaltijden. Een gemiddeld bescheiden stukje taart of gebakje bevat ongeveer 300 calorieën. Je zou er dus voor kunnen kiezen je reguliere tussendoortjes van die dag over te slaan en te genieten van een stukje taart. Onthoud vooral: Je komt van 1 stukje taart echt niet meteen een kilo aan.

Liever eens een lekkere maar verantwoorde taart maken? Wat dacht je van deze: blauwe bessentaart met peer, appel peer crumble, of mango kwarktaart?

Een bitterbal is niet gezond, maar bevat gemiddeld 50 kcal. Daar zou je er dus als je meer van hartig houdt ook 6 van kunnen nemen met een beetje mosterd i.p.v. taart.

Gezondere en slanke keuzes tijdens een verjaardag zijn: een blokje 30+ kaas, een handje nootjes, gevuld eitje, olijfjes of asperges met een plak magere ham of kipfilet. Geef je zelf een feestje? Dan kan je ook lekkere gezonde party snacks maken zoals: geroosterde kikkererwten, choco coco balls, kaneel bonbons, vegetarische variatie op de garnalen cocktail of gezonde toastjes.

(Meer over calorieën en hoeveel calorieën je per dag verbrandt vind je hier).
Let ook hier weer op het gebruik van alcohol. In alcoholische drankjes zitten namelijk veel calorieën. Kies liever voor spa rood, water, thee of koffie zonder suiker. Ben je een moeilijke waterdrinker? Lees dan hier hoe je dat probleem kunt oplossen. Water drinken helpt namelijk enorm goed bij het afvallen.

 

 

 

Slanke keuzes tijdens borrels

Feestjes en borrels zijn supergezellig! Dus sla deze vooral niet over als je aan het afvallen bent, maar maak gewoon een kleine aanpassing.

Zoals al eerder vermeld is alcohol een ongelofelijke dikmaker, maar o zo gezellig op een feestje. Helaas zorgt alcohol ervoor dat vetten niet goed verwerkt kunnen worden en daarbij bevat alcohol heel veel koolhydraten die je lichaam direct opslaat als suiker.

Mocht je toch graag een drankje willen doen is de meest slanke optie een wodka met spa rood, maar dat is voor de meeste niet het meest lekkere drankje. In champagne zitten ook relatief weinig calorieën. In sterke drank zitten veel meer calorieën en in likeurtjes en dessertwijnen de meeste. Sla die laatste twee dus maar over en begin al helemaal niet aan mix-drankjes zoals Bacardi cola e.d. Je hebt dan namelijk dan de caloriebom sterke drank plus de suikerrijke frisdranken. Kies dus liever voor een droog wit wijntje, rosé , een rode wijn of een glas champagne. Wil je graag aan je champagne een gezonde en leuke twist geven? Kijk dan hier hoe je dat doet.

Vermijd overigens light frisdranken en fruitsappen. Light frisdranken bevatten dan wel weinig tot geen calorieën, maar bevatten ook aspartaam. Aspartaam is net als MSG een excitotoxine. Dat is een stimulator van het centrale zenuwstelsel. Deze wordt hierdoor ontregeld en kunnen de hersenen beschadigdigen. De gevaren van excitotoxines worden al vanaf 1957 uitgebreid beschreven in honderden verschillende onderzoeken. Het gebruik van excitotoxines kan leiden tot hersenbeschadiging in diverse vormen. Van leerproblemen, epileptische aanvallen tot Alzheimer en van ADHD tot de ziekte van Parkinson en hersentumoren. In het boek Excitotoxins: The Taste that Kills legt Dr. Russell Blaylock neurochirurg en voedingsdeskundige uit waarom MSG en aspartaam stoffen zijn die onze hersencellen beschadigen.

In vruchtensappen (ook verse) zitten met name heel veel suikers. Eet daarom liever gewoon een stuk fruit i.p.v. fruitsappen te drinken. Fruit bevat namelijk nog de vezels die goed zijn voor de darmflora. Kies dus liever voor spa rood, water, thee of koffie.

 

Kortom

Kortom je hoeft echt geen feestje te missen als je wilt afvallen. Het is alleen een kwestie van keuzes maken. Niet een keer een drankje of stuk taart maken dat je aankomt in gewicht. Het gaat erom hoe je je eetpatroon inricht buiten de verjaardagen, etentjes en feestjes. Als je die op orde hebt, kan je ook gewoon genieten van lekkere dingen. Doe het alleen met enige mate om het leuk voor jezelf te houden en je niet de volgende dag spijt hebt van je uitspatting. En ben je wel volledig uit je dak gegaan? Dan begin je morgen gewoon weer opnieuw.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.