Zo boost je je immuunsysteem tijdens de Corona gekte

Zo boost je je immuunsysteem tijdens de Corona gekte

Zo boost je je immuunsysteem tijdens de Corona gekte

 

Het land staat een beetje op zijn kop. Nou ja, een beetje…. Alle tv programma’s gaan erover en iedereen heeft het erover. Corona heeft de wereld in zijn greep. Wat ik daar persoonlijk van vind laat ik in het midden… 😉

Des al niettemin is het een goed idee om je immuunsysteem in deze tijd een boost te geven. Hoe gezonder je bent des te beter is je weerstand, dus des te beter je bestand bent tegen virussen.

 

1. Vermijd stress

Stress is een enorme boosdoener. Als je langdurige of hevige stressperiodes doormaakt ben je zeer vatbaar voor ziektes en virussen. Dit kan variëren van eczeem, allergische reacties tot griep of zelfs een burn-out. Om stress vragen we vaak niet in het leven, meestal overkomt dit ons doordat we iets heftigs meemaken of veel te lang veel te druk zijn.

Probeer als je een stressvolle periode meemaakt of een stressvol leven hebt toch zoveel mogelijk te ontspannen. Dit kan een wandeling zijn om je hoofd even leeg te maken, sporten, mediteren, een boek lezen of een film kijken. Soms kan het ook helpen om eens van een afstandje naar je situatie te kijken en te bedenken waar je je eventueel wat minder druk om zou kunnen maken. Je kunt nu eenmaal niet alle ballen in de lucht blijven houden.

 

2. Slaap voldoende

Als we te weinig slapen voelen ons moe en zijn we sneller geïrriteerd. Ook raakt je lichaam van te weinig slaap of slecht slapen uitgeput. Een uitgerust lijf is een absolute must voor een goed afweersysteem. Het aantal uur slaap dat iemand nodig heeft is per persoon verschillend, maar gemiddeld heb je 8 uur slaap nodig.

In je slaap herstelt je lichaam en rust het tegelijkertijd uit. Probeer dus om wat vroeger naar bed te gaan en vermijd een uur voordat je gaat slapen tv- of telefoonscherm licht. Lees eens een boek in bed of neem een lekkere warme douche of bad met lavendelolie.

Lavendel werkt zeer ontspannend. Je kunt ook een druppeltje etherische lavendelolie op je kussen doen om lekker ontspannen inslaap te vallen. Val je moeilijk inslaap? Vermijd dan koffie en suikerhoudende producten een paar uur voor het slapen gaan. Drink eens een kop valeriaan- of kamillethee om te ontspannen.

 

3. Beweeg voldoende

Door voldoende te bewegen houd je je lijf fit en gezond. Hiervoor hoef je niet perse naar de sportschool. Een half uur stevig doorwandelen per dag doet al wonderen voor je lijf. Door van de natuur of architectuur te genieten maak je je hoofd leeg en bouw je conditie op. Win win!

 

4. Minder met snelle koolhydraten

Koolhydraten heb je nodig, maar snelle koolhydraten worden in je lichaam omgezet in suiker. Suiker versnelt ontstekingen en ziektecellen. Snelle koolhydraten zitten o.a. in wit brood, pasta, witte rijst en aardappelen.

Minder dus ook met suikerrijke producten zoals koek en snoep en vervang je broodlunch eens door een lekkere salade met kip, ei of vis of een lekkere omelet. Eet in de avond eens een lekkere curry met bloemkoolrijst of een pasta van courgetti.

 

5. Drink groene smoothies

In groente zitten talloze vitaminen en mineralen die essentieel zijn voor een gezond lichaam. Het minimum van 200 gram per dag is achterhaald. Doordat onze groenten en fruit o.a. in kassen en uitgeputte grond worden verbouwd zitten er in de meeste groenten en fruit nog maar 17 tot 40%  van de vitaminen en mineralen in verhouding tot de jaren 50.

Je kunt de dagelijkse portie groenten makkelijk opkrikken door dagelijks een heerlijke groene smoothie te maken van bijvoorbeeld een flinke hand spinazie, ½ komkommer, sap van een sinaasappel, 1/2 appel en ¼ avocado. Mix alles tot een smoothie in de blender of keukenmachine. Lekker en mega gezond!

Kies het liefst voor biologische groenten en fruit. Het is wat duurder, maar geloof me die pesticiden zijn niet gezond voor je lijf.

 

6. Eet meer vis

Door 2 x per week een stukje vette (wild gevangen) vis te eten geef je je lijf een boost met gezonde vetten waaronder omega 3 vetten. Omega 3 vetten beschermen tegen hart- en vaatziekte en remmen ontstekingen. Ook kan het de kans op dementie verminderen.

De bekendste vissen zijn: forel, zalm, haring en tonijn. Plantaardige voedingsmiddelen die ook omega 3 vetten bevatten zijn o.a.: lijnzaad, walnoten en algenolie. Algenolie is ook als supplement verkrijgbaar. Lekker recept met vis? Probeer dan eens dit vispannetje.

 

7. Minder met alcohol

Het kan zo gezellig zijn een glaasje hier en een glaasje daar. Maar het regelmatig drinken van alcohol doet je lichaam geen goed. Je lever moet hard werken om de alcohol te verwerken en alcohol kan ervoor zorgen dat je lichaam gezonde voedingsstoffen minder goed opneemt. Daarbij zorgt alcohol er ook voor dat vetcellen minder makkelijk afgebroken kunnen worden en verstoort het je slaap.

Toch zitten er in bijvoorbeeld rode wijn ook gezonde stoffen zoals antioxidanten. Antioxidanten zijn essentieel voor ons lichaam, omdat zij vrije radicalen ‘aanvallen’ en ons zo beschermen tegen ziektes. Deze antioxidanten komen dus voor in wijn, maar in grote hoeveelheden ook in groente, fruit en in sommige theesoorten.

Alcohol bemoeilijkt afvallen trouwens ook enorm. Weten hoe je wel gezond en snel kunt afvallen? Kijk dan hier.

 

8. Supplementen

Ik zal  niet snel zonder iemand persoonlijk gesproken te hebben zomaar extra suppletie aanraden. Maar in tijden als deze kan wat extra suppletie geen kwaad. O.a. extra vitamine C, D, B6, zink, selenium en magnesium zijn aan te raden. Meer info over deze supplementen om je immuunsysteem een boost te geven bij Corona vind je hier.

 

9. Eet alle kleuren van de regenboog

Last but not least is dit misschien wel de allerbelangrijkste. Eet alle kleuren van de regenboog om op die manier zoveel mogelijk diverse vitaminen en mineralen binnen te krijgen. En nee dan bedoel ik geen Skittles, maar groenten en fruit.

Begin de dag bijvoorbeeld is met een omelet met groenten, een volkoren- of speltboterham met 30+ kaas, kipfilet en groenten zoals tomaat, komkommer en sla, een augurkje, avocado, maak er een broodje ‘groentefeest’ van.

Kies voor de lunch lekker voor een goedgevulde salade met veel bladgroenten, ei, vis, kip, feta enz. Zo heb je ook weer een flinke dosis vitaminen binnen.

Kies als tussendoortje ook lekker voor een handje gezonde noten, fruit of snack groenten zoals: wortel, paprika, komkommer of radijsjes.

Kies als avondmaaltijd ook weer een maaltijd bomvol groenten. Gezonde recepten vind je hier.

 

Kortom

Boost je immuunsysteem door in juist in deze tijd extra gezond te eten. Zo ben jij in ieder geval optimaal bestand tegen griep en andere virussen.

 

 

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.