emotie-eten

Zo pak je emotie-eten aan

Zo pak je emotie-eten aan

 

Emotie-eten is één van de meest voorkomende oorzaken van overgewicht. Zelfs mensen die redelijk gezond eten kunnen last hebben van overgewicht door eetbuien. Hulp zoeken bij het afvallen alleen is geen oplossing voor mensen die lijden aan emotie-eten.

Het is daarom belangrijk om als je wilt afvallen ook te kijken naar je mentale eetgedrag. Emotie-eten komt namelijk niet voort uit een gezond honger gevoel, maar uit het gevoel van een grote drang naar eten ten gevolgen van een emotie.

 

Gezonde trek of emotie-eten?

 

Gezonde trek

Het verschil tussen emotie-eten en een normaal hongergevoel is goed te onderscheiden. Het verschil zit hem in het eten om ons lichaam te voeden of iets eten om een andere behoefte te bevredigen.

Wanneer je na je ontbijt al een tijdje niets gegeten hebt en het loopt tegen lunchtijd, is de kans groot dat je trek krijgt. Je lichaam heeft nieuwe energie nodig en geeft je hersenen een seintje dat het tijd is voor nieuwe brandstof. Het slimste om dan te doen is luisteren naar je lichaam en voor jezelf een lunch klaarmaken. Hierna is je hongergevoel gestild en heeft je lichaam weer even voldoende energie.

Op het moment dat je deze signalen negeert, omdat je bijvoorbeeld heel erg druk bent, zullen de seintjes die je lichaam afgeeft steeds een stukje heftiger worden. Je krijgt na een paar uur echt mega trek. Je houdt het nog even vol, maar als je thuis komt plunder je nog voor het avondeten je keukenkastjes en de koelkast om je grote trek te stillen.

Dit laatste is niet heel gezond en kan ook op den duur leiden tot overgewicht, maar is wel een ‘gezond’ systeem. Je lichaam heeft namelijk echt behoefte aan nieuwe energie en die geef je je lijf. Deze grote eetbuien kan je simpelweg voorkomen door op regelmatige tijden te eten en te luisteren naar je lichaam.

 

Emotie-eten

Emotie eten is een heel andere manier om je ‘honger’ te stillen. Ik zet ‘honger’ inderdaad tussen aanhalingstekens, omdat emotie-eten niets met de honger te maken heeft zoals ik hierboven beschreef.
Emotie-eten is een gevolg van een emotie die je ervaart. Dit kunnen gevoelens van verdriet, angst of eenzaamheid zijn, maar ook juist gevoelens van blijdschap, verveling of stress. Je vult met emotie-eten een gevoel op en eet je gevoel juist (tijdelijk) weg.

 

Emotie-eten herkennen

Je herkent emotie-eten met name doordat je op dat moment vaak zin hebt in iets heel specifieks zoals chocolade, kaas of chips. Terwijl als je gezonde trek hebt je eigenlijk alles wel zou kunnen eten. Of dat nu een boterham is of een bak sla, je hebt gewoon echt trek en je lichaam heeft NU energie nodig.

Emotionele-eters bedenken excuses voor hun eetgedrag. Om de eetbuien goed te praten komen er tal van excuses naar boven. Waaronder:

  • Ik voel me nu zo rot ik kan best deze zak chips leegeten. Morgen ga ik weer gezond doen.
  • Waarom zou ik afvallen? Het heeft toch geen zin. Het lukt me toch niet, dus wat maakt dit pak koekjes dan nog uit?
  • Gister heb ik zo gezond gedaan, nu kan het wel.
  • Het is nu zo gezellig, ik verdien dit gewoon.
  • Ik ben toch al dik dus wat maakt het nog uit of ik deze doos bonbons leeg eet of niet?

 

Spijt

Na een emotionele eetbui komen er vaak gevoelens van spijt. Na de rush van het emotie-eetmoment kom je weer terug in de realiteit. Dit kan dezelfde dag zijn of de dag daarna. Je voelt je rot over je gedrag en baalt van je actie. Daarbij is het echte probleem, waardoor je bent gaan eten ook niet weg. Zo beland je in een vicieuze cirkel.

 

emotie -eten

 

Voeding als troost

De meeste mensen hebben in het leven niet goed geleerd hoe ze moeten omgaan met emoties. Je bent dus zeker niet de enige. Vaak hebben we vanuit onze jeugd al een verkeerde manier aangeleerd gekregen over het omgaan met emoties en eten. Misschien ben je als kind weleens hard gevallen of had je zelfs iets gebroken en mocht je daarna iets lekkers uitkiezen voor de troost. Of mocht je na je gewonnen wedstrijd een zak snoep uitkiezen. We hebben onszelf geleerd of aan laten leren dat snoep een beloning is of troost.

Ook op latere leeftijd kan emotie-eten zich ontwikkelen door bijvoorbeeld verveling. Je kent het wel, je hebt een saaie avond, er is eigenlijk niets leuks op tv en uit verveling eet je zomaar een zak chips of een reep chocolade weg.
We laten onszelf langzamerhand geloven dat voedsel troost biedt. Terwijl je ondertussen zeer destructief bezig bent voor je lichaam.

 

De argeloze eter

Niet iedereen die met gemak een zak chips of een zak M&M’s leeg eet is per definitie een emotie-eter. Wanneer je niet bewust met voeding omgaat kan je in een onbewust moment zoals voor de tv makkelijk ongemerkt een zak chips of zak M&M’s helemaal leeg eten. Dit heeft ermee te maken dat je argeloos eet.

Dit gebeurt ook vaak in de bioscoop wanneer je een grote bak popcorn op je schoot hebt. Je zit vaak zo in de film dat je niet merkt dat je aan het eind van de film de hele bak popcorn hebt leeg zitten eten.

Ben je zo’n argeloze eter? Neem dan bijvoorbeeld 1 bakje chips en een handje M&M’s en laat de hele zak gewoon in het keukenkastje staan.

 

Emotie-eten en je hormonen

Emotie-eten komt voort uit een emotie die je ervaart. Bij het eten van suiker wordt hetzelfde stukje in je hersenen getriggerd dat ook gebeurt bij bijvoorbeeld het gebruik van drugs. Door het eten van suiker maakt je lichaam dopamine aan. Dopamine zorgt ervoor dat je je even heel goed voelt.

 

Wat is dopamine?

Dopamine is een prikkelende neurotransmitter die geproduceerd wordt in de hersenen en die betrokken is bij de beloning van gedrag. Naast de beloning van gedrag speelt dopamine ook een rol bij vele andere hersenprocessen en aandoeningen: van migraine en misselijkheid tot leren en motivatie, en van de ziekte van Parkinson tot depressies. Dopamine is ten dele verantwoordelijk voor de spierbeweging en het reguleren van ademhaling, honger en eetlust.

 

Serotine

Daarnaast speelt ook serotonine een belangrijke rol. Serotine is een gelukshormoon. Als je veel verdriet hebt kan het zijn dat je serotoninegehalte laag is. Door suiker of snelle koolhydraten te eten gaat je lichaam deze stof weer aanmaken en voel je je al snel lekkerder.

Wanneer je serotoninegehalte laag is, raak je minder snel verzadigd. Je hersenen geven minder het signaal af dat je verzadigd bent. Je eet daardoor steeds meer, waardoor je meer calorieën eet dan dat je verbrandt. Daardoor kom je weer aan in gewicht. Wil je meer lezen over calorieën verbranden? Dan is dit blog: Zoveel calorieën verbrand jij per dag ook heel interessant. 

 

Los het echte probleem op

Het is heel belangrijk om je te beseffen dat eten je problemen niet oplost. Dat je met overeten alleen maar meer problemen veroorzaakt. Je voelt je nog rotter over jezelf, je komt aan in gewicht, daardoor kan je overgewicht ontwikkelen en overgewicht kan veel schadelijke gevolgen hebben zoals kans op diabetes type 2, een verhoogde kans op hart- en vaatziekten en allerlei andere kwaaltjes. Daarbij voel je je niet fit en zit je niet lekker in je vel.

Wees daarom eerlijk naar jezelf en erken het echte probleem. Dat is vaak moeilijk, maar wel de enige oplossing om je beter te voelen en af te komen van je emotie-eten en overgewicht. Als je je problemen onder ogen durft te komen en ze oplost zal dat een bevrijding van jewelste zijn. Ook al weet je soms niet goed waarom je nu eigenlijk niet lekker in je vel zit of zijn je problemen ontstaan door hele traumatische gebeurtenissen. Zoek hulp bij een professional die je kan helpen helderheid in je gevoelens en problemen te krijgen en ze op te lossen.

Wanneer je echte problemen niet opgelost zijn, zal je zeer waarschijnlijk nooit van je eetbuien afkomen en zo ook nooit blijvend van je overgewicht.

 

emotie eten oplossing

 

Zelf aan de slag met emotie-eten

Wanneer je problemen niet van dus danige traumatische aard zijn en je zelf aan de slag wilt met je emotie-eten doordat je weet dat je eetbuien voortkomen uit verdriet, stress of een gevoel van verveling, dan kan je de onderstaande stappen volgen.

Je kunt hiervoor een mooi leeg schriftje of kladblok gebruiken en leg deze altijd op een makkelijke plek in het zicht zoals op tafel. Je kunt hiervoor ook je telefoon gebruiken als ‘digitaal schrift’.
Doe dit op het moment dat je een emotionele eetbui krijgt. Laat de keukenkastjes dicht en ga eerst de volgende stappen ondernemen:

 

Stap 1: Erken je emotie

Om je eetbuien onder controle te krijgen zal je eerst je emoties onder controle moeten krijgen. De eerste stap is je emotie herkennen en erkennen. Ga bewust na als je een eetbui aan voelt komen welke emotie je nu precies voelt. Is dat angst? Boosheid? Teleurstelling? Extreme vreugde? Spijt? Schaamte? Eenzaamheid? Of iets anders?

Doen: Schrijf op welke emotie of emoties je voelt.

Voorbeeld: Ik voel me verdrietig, boos, eenzaam en angstig.

 

Stap 2: Waar komt je emotie vandaan?

Bij de tweede stap is het van belang om te begrijpen waar je emotie vandaan komt. Is dat iets recents? Doordat je vandaag bijvoorbeeld een baaldag op het werk had? Heb je slecht nieuws gekregen? Of heeft iemand iets naars tegen je gezegd? Of ligt de oorzaak verder in het verleden? Voel je je nog steeds rot over een bepaalde gebeurtenis? Is het onverwerkt verdriet? Gevoelens van rouw? Of een gevoel van eenzaamheid? Of ben je euforisch over iets en vind je dat een reden om te vieren met een hele bak ijs en een rol Oreo’s?

Doen: Schijf de oorzaak op waar je emoties vandaan komen. Dit kan ook een combinatie zijn van meerdere gebeurtenissen.

Voorbeeld: Ik ben verdrietig omdat mijn partner de relatie heeft verbroken. Ik ben ongelofelijk boos op hem/haar. Ik voel me angstig omdat ik niet weet hoe ik nu alleen verder moet. Ik voel me eenzaam zonder hem/haar.

 

Stap 3: Onderga je emotie

Nu je je emoties en waar ze vandaan komen hebt opgeschreven is het belangrijk dat je ze niet wegstopt of weg gaat eten, maar dat je je emoties ook daadwerkelijk voelt. Je emoties zijn reëel. Ze mogen er zijn. Je mag ze voelen ook al doet dat nog zo’n pijn. Laat ze toe.

Doen:

1: Ga zitten met beide voeten stevig op de grond. Zorg voor een rustige omgeving zonder afleiding zoals tv of radio.

2: Zet een timer op 4 minuten. Bijvoorbeeld een eierwekker of op je mobiele telefoon.

3: Lees nog eens na wat je zojuist hebt opgeschreven. Hoe voel je je en waarom voel je je zo?

Haal diep adem en voel wat je voelt. Denk aan wat je zojuist hebt opgeschreven. Aan hoe je je voelt en waarom je je zo voelt. Wat voor emoties komen naar boven? Wat voel je? Ervaar het.

Moet je misschien huilen? Laat het maar komen die tranen. Je verdriet mag er zijn. Voel je je boos? Voel je maar even boos. Je gevoel mag er zijn. Voel je je intens verdrietig of alleen? Ervaar het gevoel. Het mag er zijn.

Blijf ondertussen rustig en haal goed en diep adem en concentreer je op je ademhaling.

4: Als je wekker na 4 minuten is afgegaan dwing je jezelf te stoppen met nadenken over deze nare situatie en je gevoelens. Kom langzaam even terug op adem, droog je tranen en adem goed door.

5: Drink een glas water.

 

Stap 4: Creëer oplossingen

Nu je je emoties hebt ervaren is het tijd om oplossingen te bedenken. Een rot ervaring of rouw kan niet altijd meteen worden opgelost, maar stappen bedenken waardoor je je beter kunt gaan voelen zijn belangrijk.

Doen: Pak je schrijfblok er weer bij en schrijf op wat er zal moeten gebeuren waardoor je je weer beter voelt. Dit kunnen hele kleine dingen zijn, maar ook grote stappen. Schrijf op wat er in je op komt.

Voorbeeld: Ik wil mijn verbroken relatie verwerken. Ik wil me niet meer eenzaam voelen. Daarvoor is nodig dat ik meer leuke dingen met vrienden ga doen voor de afleiding. Ik wil accepteren dat de relatie voorbij is en mijn eigen leven weer oppakken. Ik ga daarom ook een nieuwe hobby zoeken. Ik plan uitjes en vriendenavonden zodat ik niet alleen thuis hoef te zitten.

 

Stap 5: Ga meteen aan de slag

Wanneer je oplossingen hebt bedacht al zijn sommige stapjes nog zo klein. Ga er dan meteen mee aan de slag. Als je het nu laat liggen, blijft het liggen of plan in het uiterste geval in wanneer je met de eerste stap aan de slag gaat. En doe dat ook.

Voorbeeld: Ik bel meteen mijn vrienden om te vragen of ze vanavond langskomen. Ik ga opzoek naar een leuke sportclub in de buurt en maak een afspraak voor een proefles.

 

Stap 6: Ontspannen

Je bent nu heel intensief bezig geweest met het omgaan van je emoties. Je mag bere trots op jezelf zijn! Heb je doorgehad dat je voor dat glas water naar de keuken bent gelopen zonder je keukenkastjes te plunderen? Chapeau!

Je hebt je emoties onder ogen durven zien en je hebt oplossingen bedacht. Je bent hiermee al 5 stappen verder gekomen dan waar je normaal zou zijn geweest als je voor die zak chips of rol koekjes was gegaan. Zo kom je ergens!

Doen: Je bent nu wellicht een beetje moe. Emoties kosten veel energie. Het is daarom belangrijk dat je nu iets gaat doen wat ontspannen werkt voor jou. Dit kan van alles zijn zoals:

  • Het nemen van een warm bad of douche
  • Een mooie wandeling maken
  • Een puzzel maken
  • Mediteren
  • Een mooie film kijken
  • Een goed boek lezen
  • Yoga oefeningen doen
  • Tuinieren

 

Herhaal alle stappen op elk moment dat je een emotie-eetbui hebt voordat je toegeeft aan je eetbui. Na al deze stappen ga je voor jezelf eerlijk na: Wil ik mijzelf nog steeds volstoppen met ongezonde troep waardoor ik me daarna nog rotter voel? 9 van de 10 keer zal het antwoord zeer waarschijnlijk nee zijn. Omdat je jezelf kunt inhouden.

Je zal merken dat naarmate je deze stappen vaker hebt gevolgd je steeds makkelijker weerstand kunt bieden aan je emotionele eetbui. You can do it!

 

Hulp bij emotie-eten

Wil je graag hulp bij het onder controle krijgen van je emotionele eetbuien? Maak dan gerust eens een afspraak voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Dit kan telefonisch via 0633094350 of via het contactformulier.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.