Zo word je een optimistischer mens 

Zo word je een optimistischer mens 

Zo word je een optimistischer mens

Ik heb een hele bijzondere schoonvader. Mijn schoonvader is een hele charmante man van in de 70. Hij heeft slechts een aantal jaar geleden zijn zoveelste florerende bedrijf opgezet en de man is daadwerkelijk altijd vrolijk. Ik heb hem nog nooit boos, chagrijnig of zelfs verdrietig gezien. Ruzies gaat hij uit de weg en dag en nacht gaat hij letterlijk fluitend en zingend door het leven. Thuis, op straat, in winkels, overal. Gelukkig kan hij ook goed zingen dat scheelt. Het liefst Elvis. Hij geniet volop van het leven en het lijkt wel alsof hij leeft alsof elke dag zijn laatste is. Hij werkt hard, maar geniet ook van verre reizen. Hij sport elke doordeweekse dag stip om 07.00 uur in de ochtend en speelt graag in het weekeind nog een potje tennis.

 

De optimist in levende lijve

Ik weet nog goed dat ik de beste man voor het eerst in mijn leven ontmoette. Het was tijdens een etentje. Ik was onder de indruk van deze charmante en rasechte bourgondiër. Heerlijk een schoonfamilie die net als ik van goed eten en een goed glas wijn houdt.

In de loop der jaren heb ik me verbaasd over het optimisme van mijn schoonvader. Hoe kan het dat hij altijd vrolijk is? Nooit boos of teleurgesteld lijkt? Ik heb wel eens gedacht: heeft hij gewoon geen gevoel ofzo? Of zegt het meer over mij? Ben ik dan zo’n ongelofelijke emo-tripper? Als de wereld zou vergaan weet ik zeker dat hij een fles wijn opentrekt, een sigaar opsteekt en fluitend ten onder zou gaan. Terwijl ik volledig buiten mezelf zou zijn van paniek.

Pas jaren later begreep ik mijn schoonvader als één van de weinige wel. Wat bij hem een soort aangeboren goed lijkt te zijn heb ik zelf moeten leren. En om eerlijk te zijn leer ik nog dagelijks. Optimisme kan je leren, ook al ben je van nature (net als ik) een gevoelsmens.

 

Teleurstellingen en pijn ervaren

Als je niet gezegend bent met een maximaal optimistische houding zoals mijn schoonvader, maar meer zoals ik bent en dus wel geraakt kan worden is dit artikel zeker interessant voor je. Pijn ervaren en teleurstellingen te verwerken krijgen horen namelijk bij het leven. Toch? Jazeker, alleen hoe je met die gevoelens die daarbij horen omgaat is een tweede.

Natuurlijk is de een gevoeliger dan de ander of is de een sneller op zijn tenen getrapt dan de ander. Zo is de ene persoon een binnenvetter en heeft de ander meer temperament en het hart op de tong. Ik vind mezelf meer een mix van al deze. Ik ben zeker temperamentvol en neem geen blad voor de mond, maar ook kan ik slecht tegen onrecht en heb ik moeite met felle kritiek. Hey, ik ben ook maar een mens. Maar ik probeer wel altijd eerlijk naar mezelf te kijken en wil de beste versie van mezelf worden. Ook al is dat niet altijd even makkelijk.

Door eerlijk naar mezelf te gaan kijken merkte ik dat ik lang met dingen kon zitten. Als iemand van wie ik houd een opmerking maakte die me pijn deed voelde ik me daar soms dagen rot over. Als ik een zielig dierenfilmpje zag, lag ik daar de halve nacht wakker van. En te bedenken wat ik die vreselijke mensen die dat die dieren aandeden zelf wel eens zou willen aandoen! Wraak!

 

Zo word je een optimistischer mens 

 

Het duurt te lang

Sommige mensen kunnen met dingen die hen overkomen niet zoals ik een halve nacht of een paar dagen zitten, maar blijvend een gevoel van boosheid, pijn, teleurstelling of verdriet ervaren. Meestal is het een combinatie van al dit soort gevoelens. Soms kunnen we iets meemaken wat ons zo raakt dat we langer nodig hebben dan een paar dagen om daarvan te herstellen. Onszelf weer op te krikken en door te gaan. Als dit niet lukt, na weken, maanden, soms zelfs jaren, komen mensen in een depressie terecht.

Als je in een depressie zit zie je geen licht meer aan het eind van de tunnel. Je ziet niet meer dat het leven ook leuk kan zijn. Je kunt niet meer genieten van leuke dingen. Ik heb toen ik een heel stuk jonger was ook een depressie gehad. Ik weet nog dat ik toen dacht: Al zouden ze me nu zeggen je mag heel de PC Hoofdstraat leeg kopen op mijn creditcard, ik zou er absoluut geen zin in hebben. En dat zei wat toen op die leeftijd hoor!

 

Stop the downers

Gelukkig duurde mijn depressie niet lang. Ik geloof niet in het blijven graven in je verleden en gebeurtenissen blijven analyseren. Ja daar verdienen psychologen en psychiaters een vermogen mee. Maar de praktijk wijst uit dat ondanks hun wekelijkse gesprekken er maar heel weinig mensen zijn die er na een maand of wat weer bovenop komen. Praten en erover praten is goed, het begrijpen, maar er komt een punt dat je door moet. Hoe moeilijk dat ook lijkt.
Het is naar mijn mening de enige manier. En graag zonder downers die er voor zorgen dat ‘prikkels minder hard binnenkomen’. Ja, namelijk ook de positieve prikkels komen niet meer goed binnen.

Antidepressiva is mentaal ontzettend verslavend. Ik heb veel mensen in mijn praktijk gehad die al jaren soms tientallen jaren aan de antidepressiva zaten. Ik zie het 9 van de 10 keer meteen. Het maakt je vlak. Tenzij je last hebt van bepaalde hormonen die niet aangemaakt worden of last hebt van psychoses e.d. zou ik er nooit aan beginnen. En geloof me dit is geen gevalletje ‘jij hebt makkelijk praten’. Ik weet dat mensen er soms baat bij hebben, maar laat het dan op zijn hoogst van tijdelijke aard zijn. En stap daarna weer in de werkelijkheid. Leef met je volle bewustzijn. Maar velen van ons zijn bang voor die pijn, bang voor het gevoel van teleurstelling.

 

Je bent geen watje

Het is niet zo dat mijn schoonvader niets ergs in zijn leven heeft meegemaakt. Ook hij heeft o.a. veel mensen van wie hij veel hield verloren. Toch is hij een vrolijke snuiter gebleven. Hoe doe je dat? Houdt dat in dat je dan niet zou mogen voelen? Het antwoord is: natuurlijk wel! Om altijd vrolijk en optimistisch te zijn, moet je dat ook kunnen ervaren. Als je je gevoel uit zou schakelen zou je een heel mat en eentonig persoon zijn. Het verschil maken tussen je rot voelen of niet zit hem in het kijken naar het perspectief van tijd. Ik ga je later uitleggen wat ik bedoel.

Op het moment dat iemand iets tegen je zegt dat je raakt. Iets gemeens. Voel je een steek in je hart. Je voelt je overvallen, pijn gedaan, onheus behandeld of onbegrepen en je bent teleurgesteld in de gene die dat tegen je zei. Wellicht ben je boos geworden uit onmacht en het gevoel van pijn. Misschien ben je zo geschrokken dat je niets hebt gezegd en bent weggelopen met een brok in je keel. Zo’n situatie maakt iedereen wel eens mee in zijn leven.

Na deze situatie, hoe je daarop ook gereageerd hebt, voel je je niet blij. Bij de meeste van ons blijft het hangen. Soms lig je er misschien zelfs wakker van of voel je je dagen rot, omdat je er steeds aan moet denken. Dit maakt je absoluut geen watje! Ieder normaal functionerend mens overkomt dit gevoel wel eens in zijn of haar leven. Maar bij heel veel mensen blijft dit gevoel zolang hangen dat ze er heel lang mee op hun hart lopen. En dat kan als dit soort situaties zich opstapelen dus leiden tot ongelukkig zijn en zelfs een depressie.

 

Vergeven helpt niet

We gaan even terug naar de situatie. Iemand zei vanuit het niets iets gemeens tegen je dat je niet verwacht had. Je bent overvallen en voelt je er rot over. Dit gebeurt in een split second. Misschien ben je een nobel persoon en heb je het vermogen de persoon in kwestie te kunnen vergeven. Meteen na het incident of wat langer daarna. Maar dat zegt niets over wat het toch met je doet in je binnenste. Ik bedoel daarmee, je kunt iemand wel vergeven, maar maakt dat dat jij minder geraakt bent? Ik merkte bij mezelf van niet.

Ik ben door mijn moeder christelijk opgevoed met kerk en bijbel lezen tussen de middag. Ik heb dat persoonlijk niet echt altijd als een feest ervaren, maar dat ter zijde. Ik leerde wel van mijn moeder hoe vergeving werkt. En geloof me lieve mensen dat is een levenslange ontwikkeling.

Ik ben mijn moeder dankbaar voor wat ze me heeft meegegeven, laat ik dat voorop stellen. Ik heb vanuit huis mooie normen en waarden meegekregen. Die ik naar mate ik ouder werd zelf verder ben gaan invullen en bijschaven. Ik heb de meeste mensen die mij geraakt hebben absoluut in mijn leven kunnen vergeven. De meeste? Ja, ik ben ook mens en lerende. Er zijn mensen in de wereld die als ze morgen onder een bus komen, ik zou denken: Goh da’s jammer voor je. Ik zou er geen traan om laten. Ik besef me dat dit een niet heel stichtelijke gedachte is, maar ik geloof dat je als je het niet voelt, je niet iedereen hoeft te vergeven. Maar door de meeste mensen wel te vergeven kwam er wel meer rust in mijn hart. Daarmee bedoel ik dat de wraakgevoelens en de boosheid weg gingen. Maar de pijn die me aangedaan was voelde ik nog steeds. Het vergeven maakte me milder, maar niet echt vrolijker en gelukkiger. Het maakte me niet weerbaarder en optimistischer.

 

Wat doe je erna?

In die split second dat je geraakt wordt of dat er iets gebeurt wat je niet had verwacht, een teleurstelling plaatsvindt, voel je wat je voelt. Daarna komt het er op aan: Wat doe je er daarna mee? Daarmee komt dat tijdsperspectief in beeld waar ik eerder over begon.

Alles wat na die gebeurtenis en die ene seconde plaatsvindt is toekomst. Als we gewend zijn geraakt aan lang aandacht te besteden aan de emotionele gevoelens na een negatief incident, gaat ons brein op den duur hetzelfde reageren op een volgende negatieve ervaring. En als dat weken, maanden aanhoudt gaan we ons permanent niet happy voelen. Ons lichaam is in die staat soms wel 70% van de tijd bezig met het ervaren van stress. Dit komt door onze negatieve gedachten en stresshormonen die aangemaakt worden zoals cortisol. Je raakt daardoor in een negatief patroon, een negatieve routine. Je lijf gaat permanent in de overlevingsmodus/de stress-stand en dwingt je onbewuste steeds weer te denken aan die negatieve ervaring. Op den duur is dit de standaard conditie van je lichaam. Je hoofd ervaart negativiteit, dus stress, en het lichaam anticipeert daarop door stresshormonen aan te maken.

 

Verslaafd aan stress

Als dit een langere periode aanhoudt, is deze staat waarin je lichaam verkeert de standaard geworden. Je lijf raakt hieraan laten we zeggen een soort van verslaafd. Om op dit top niveau van stress te blijven functioneren moeten we ook daadwerkelijk steeds stress ervaren. Dus zijn we onbewust voorbereid op het ergste. Vergeet niet dat je brein en je lijf samenwerken. Denk maar eens aan het feit dat sommige als je het maar lang genoeg over vlooien hebt vanzelf jeuk krijgen. Of het bekende Pavlov effect waarbij de hond al gaat kwijlen als het belletje gaat, omdat hij weet dat hij dan eten krijgt.

 

Verkort negatieve emoties

De reactietijd verkorten van negatieve gevoelens na een negatief incident is het begin van jezelf een nieuwe routine aanleren. Die nieuwe routine zal voor je lichaam niet leuk zijn, want dat is je lijf niet gewend. Je bent gewend geraakt aan je negatief voelen en negatief denken. Het begin van gelukkig zijn zit dus in je brein.

Wees je bewust van het moment dat je een negatieve gedachte of gevoel hebt. Wees je bewust van het feit dat je de situatie niet kunt terug draaien. Haal adem en ga door. Ga met je gedachten naar iets positiefs. Doe iets positiefs. Geef je negatieve gevoelens en gedachten geen kans. Ook als ze terug komen doe je dit opnieuw. Het vergt oefenen, maar het is bevrijdend. Jij kunt kiezen hoe je je voelt.

Wat je ook meemaakt, al is dat in de file staan terwijl je haast hebt, een gemene opmerking van een collega, een afspraak waar je je op verheugd had die op het laatste moment afbelt, je kan het niet veranderen! Jij kiest ervoor of en hoelang je jezelf laat lijden na elk incident. Laat jij je dag verpesten door die luie nietsnut van een collega? Kom jij daardoor chagrijnig thuis? Dat is jouw keus. Ben jij de rest van de autorit opgefokt, omdat die idioot door rood reed en jij hem daardoor gelukkig net miste? Dat is jouw keus.

 

Boos worden helpt niet

Wat je overkomt daar kies je niet voor, wat je er mee doet en in hoeverre je jezelf erdoor laat beïnvloeden ligt geheel in jouw handen. Ken je deze nog? Je teen stoten tegen de tafelpoot? Vroeger gooide ik die bewuste tafel (alsof het aan hem lag!) het liefst door het raam als me dat overkwam. Ik floepte er een lelijk woord uit en ik was woest! Tot dat iemand een keer heel droog tegen me zei: ‘Boos worden helpt niet’. Nee, duhhh! Dacht ik op dat moment. Dat snap ik ook wel! Maar ik heb pijn!

Pas veel later ben ik hierover gaan nadenken en het ook in de praktijk gaan brengen. Want het was waar. Boos worden helpt niet. Mijn pijn ging er niet van over en doordat ik zo boos werd duurde het hele incident veel langer dan nodig. Ow, en geloof me, als ik nu mijn teen stoot zeg ik echt geen amen ofzo hoor. Maar ik ervaar de pijnscheut, haal diep adem en ga door. Na een paar minuten als de pijn weg is ben ik het voorval volledig vergeten. Het is aangeleerd gedrag op de positieve manier.

 

Aan de slag

Dit kan je jezelf dus bij alle kleine tegenslagen die jij als tegenslagen of negatief ervaart ook in de praktijk gaan brengen. Je zal merken dat als je hier heel bewust mee aan de slag gaat, dat de tijd dat je je rot voelt over iets steeds korter duurt.
Het is verdorie toch ook zonde van onze kostbare tijd hier op aard om je rot te voelen over dingen die anderen hebben gedaan of wat je is overkomen waar je totaal geen grip op hebt? Je kunt de tijd niet terug draaien en de tijd hier op aarde is te kort om 70% van de tijd negatief door het leven te gaan. Dat had mijn schoonvader dus al langer door dan ik. Dus ga ook blij, vrolijk, van mijn part ook fluitend en zingend door het leven! Voor schut? Ben je nu echt bezig met wat anderen over je denken? Zonde van je tijd!

Daarbij word je van veel stress en je niet happy voelen ziek, vaak dikker en niet oud. Dit komt door stresshormonen zoals cortisol en adrenaline waar ik het al eerder over had. Lees als je hierover meer wilt weten dit blog: Dit is hoe stress je dik en ziek maakt. Om meer positiviteit in je leven te creëren en je stresslevel tot een minimum te beperken is het blog: De kunst van het niets meer moeten ook een mooie aanvulling op dit blog.

 

Tot slot

De tijd hier op aarde is om van te genieten, ondanks dat we allemaal nare dingen meemaken. Ja, echt iedereen maakt nare dingen mee. De kunst is om zo gezond en gelukkig mogelijk te zijn. Door goed voor onszelf te zorgen kunnen we een heel mooi leven voor onszelf creëren. Gun jezelf de bevrijding van wrok en negatieve gevoelens. Je kunt de tijd en de situatie niet terug draaien. Ga door en geniet. Besteed niet langer dan nodig aandacht aan negatieve gedachten en gebeurtenissen, maar bezem ze in gedachten weg en denk aan leuke en positieve dingen.

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.