Zo slagen je goede voornemens wel 6 tips

Zo slagen je goede voornemens wel – 6 tips

Als je hierbij stilstaat slagen je goede voornemens wel

 

Goede voornemens, we hebben ze bijna allemaal, vooral zo tegen het nieuwe jaar. Sommige voornemens zijn groots zoals: stoppen met roken, afvallen, eindelijk weer naar de sportschool. En sommige voornemens zijn wat kleiner zoals: meer tijd met de kids doorbrengen, minder hard werken, minder stressen. 

Wist je dan 90% van de mensen met goede voornemens binnen 2 weken de strijd opgeeft? En 20% van de overige mensen binnen 2 maanden? Zegt dat wat over het gebrek aan ruggengraat? Nee, niet echt vind ik. Er zijn 2 belangrijke redenen dat goede voornemens vaak niet goed vol te houden zijn.

 

Reden 1:

Vaak ontbreekt de kennis en een goed plan om goede voornemens goed uit te kunnen voeren.

Reden 2:

Bij het beginnen van goede voornemens is het voornemen vaak zo negatief. Het is prettiger om je goede voornemen positief te bekijken.

 

De alles of niets techniek

Als je bijvoorbeeld wilt afvallen ga je al snel ‘op dieet’. Je bedenkt je wat je allemaal niet meer mag eten. Je besluit geen ongezonde dingen meer te gaan eten en alleen maar gezonde dingen. Dat voor een week of 8 en dan weer los zodra je op gewicht bent.

Tja… leuk bedacht, maar dit houdt bijna niemand in de praktijk dus vol. Je eet te weinig, krijgt rond een uur of 4 trek, rekt dat tot na het avondeten en gaat dan toch los op die bak pinda’s en chocola. Je bedenkt jezelf wellicht dat het nu toch niet meer uitmaakt, dat je dag toch al verloren is en knalt nog even een stuk kaas of iets dergelijks naar binnen.

Kortom, dit ligt niet aan het gebrek aan ruggengraat, maar aan het gebrek aan kennis over wat een gezond voedingspatroon is. Een gezond voedingspatroon houdt in dat je voldoende voedzame voeding eet die bij je lijf past, geen honger hebt en waarbij zeker ook ruimte is voor iets lekkers zonder je daaraan te overeten.

Daarbij is het belangrijk het volgende te onthouden: Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. 

Kortom: Stel je hebt jezelf een tijdje op een streng dieet gezet. Met wat vallen en opstaan en het missen van gezellige uitjes heb je eindelijk weer een gewicht bereikt waar je tevreden over bent. Maar dan? Bij velen sluipen de oude eetgewoontes er binnen een paar weken weer in. Met als gevolg dat je binnen een mum van tijd weer aankomt in gewicht. Superzonde als je het mij vraagt!

 

Mindset

‘Op dieet gaan’ houden de meeste niet vol. Door je mindset te richten op wat je allemaal niet mag, doen onze hersenen het niet goed. Het woordje ‘niet’ brengt meteen een negatieve lading met zich mee.

Hoe kan het dan anders? Om te beginnen: Is jouw voornemen gewicht verliezen? Geweldig! Wat goed dat je gezonder wilt leven! Want dat is de basis! Bekijk het van alle positieve kanten. Focus je niet op die pizza die je niet meer mag, de taart die je niet meer mag en die zak chips die je jezelf ontzegt tot…? Weet je, van 1 zak chips is nog nooit iemand dik geworden en van 1 salade nog nooit iemand slank. Zo simpel is het.

Als je oprecht slanker door het leven wilt gaan zal je jezelf niet alles moeten willen ontzeggen. Sterker nog, mijn cliënten moeten van mij niets en alles ‘mag’. Ik leg niemand iets op en ik ontzeg niemand iets. Het is juist zo leuk om je te focussen op wat wel allemaal zo lekker is en gezond!

Ok, misschien lunch je nu standaard met 3 croissants en gevulde koeken, maar weet je wel hoe lekker een goed gevulde salade kan zijn of een heerlijk belegde bruine speltbol of een dikke plak bananenbrood. Wist je dat je ook Skinny pizza’s kunt maken en pasta’s met courgette spaghetti? Scheelt je al gauw 350 kcal per portie.

 

Snack verstandig

Neem je tussendoor vaak een candybar, een koek of een (echt niet zo gezonde) muesli reep? Wat dacht je van een lekkere bak met fruit? Weet je wel hoe gezond en lekker dat is? Kies voor gezond. Lees eens over gezonde voeding. Wat alle vitaminen en mineralen voor je lijf doen. Als je kiest voor gezonde voeding dan zal je fitter worden, slanker worden, positiever in het leven gaan staan, minder moe zijn en beter slapen, een mooiere huid krijgen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

 

Creëer een gezonde leefstijl

Dus creëer voor jezelf geen kortstondig hongerdieet die je toch niet volhoudt om alleen maar af te vallen om vervolgens je oude gewoonte op te pakken, maar kies voor een gezonde nieuwe leefstijl. Maak gezonder leven en eten jouw nieuwe manier van doen en zijn. Creëer een nieuwe, gezonde leefstijl. Ga op ontdekkingstocht naar gezonde recepten, lees over gezonde voeding! Of laat een professional je informeren en motiveren. Zie het als een positieve nieuwe uitdaging om je leven te rekken en gezond oud te worden. En in een supergezonde leefstijl kan je heel lekker eten, als je maar weet hoe en wat dan precies en hoeveel. En ja dan kan je op zijn tijd zelfs nog wel eens een keertje even heeeel ongezond doen.

Dat je nu misschien nog niet weet hoe je een gezonde leefstijl moet creëren die bij jou past zonder dat je honger hebt en hoe je een gezond eetpatroon kunt volhouden voor de rest van je leven, neemt niemand je kwalijk.

Ik kan ook geen vliegtuig besturen, omdat ik niet heb geleerd hoe. Maar als je werkelijk gemotiveerd bent en je wilt dat je poging slaagt, focus je dan niet meer op ‘mag ik niet eten’, maar op ‘dit lekkere eten kan ik allemaal eten! Het is gezond voor me en ik val er door af’. Dat is even een heel andere mindset dan van alles niet mogen van jezelf. Wees lief voor jezelf.

 

Denk positief

Je kunt deze positieve manier van goede voornemens overal op toepassen. Draai het om! Leg niet de nadruk op mag ik niet, maar ik ga wel ………?

Denk niet ‘Ik moet in het nieuwe jaar weer echt 3x per week naar de sportschool’. Sterker nog, vind je de sportschool niet leuk? Ga dan lekker iets anders doen waar je kunt bewegen. Lekker wandelen, fietsen, zwemmen of haal je oude tennisracket weer eens uit de kast. En als je wel graag sport in de sportschool ga dan omdat je weet dat het je energie geeft, dat sporten heerlijk is om je hoofd leeg te maken, dat het depressie vermindert, dat het je lijf meer weerstand geeft en dat je er een mooier en gezonder lijf door krijgt. Dat is toch een geweldige motivatie?

Kortom: Bedenk wat je goede voornemens zijn. Met de nadruk op goede! Positief denken! Ga je goede voornemens alleen aan als je het echt wilt. Maak een plan, lees je zoveel mogelijk in of zoek hulp, wees niet bang om te falen, leg de nadruk niet op wat allemaal niet meer mag, maar op wat je juist wel wilt. Ruil je oude gewoonten in voor leuke, uitdagende nieuwe gewoonten.

 

Wees niet bang om te falen

Onthoud dat niet alles altijd in 1x lukt, vergeef jezelf als het even niet is gelukt, morgen weer een nieuwe dag. Beloon jezelf even extra als je een obstakel hebt overwonnen of je een bepaald tussen-doel hebt bereikt. Deel met anderen waar je mee bezig bent. Zo kan je omgeving rekening met je houden en jij kan ze wellicht inspireren met je nieuwe inzichten.

Goede voornemens zijn natuurlijk niet gebonden aan begin januari, maar kunnen net zo goed op pak ‘m beet 6 juli beginnen. Het is maar net wanneer iets op je pad komt.

 

Mijn goede voornemens

Of ik nog goede voornemens heb? Ik ben altijd bezig met hoe dingen beter of anders kunnen in mijn leven. Of dat nu privé of zakelijk is. Voornemens om iets te verbeteren of te veranderen plan ik niet in op een specifieke datum, maar komen gaan de weg, heel het jaar door.

Wel ben ik bezig met een nieuw plan voor Healthy by Elisa, waar achter de schermen hard aan gewerkt wordt en waar ik jullie in het voorjaar meer over ga vertellen. Ook wil ik volgend jaar weer een mooie reis gaan maken. En bovenal blijf ik mijn best doen om de wereld een stukje gezonder te maken.

Dus: of je nu meer wilt mediteren, lekker wilt gaan sporten, meer quality time met je omgeving wilt doorbrengen of wilt afvallen, wat je voornemens ook zijn: Je kunt meer dan je denkt. Met een goed plan, kennis, hulp en motivatie kan jij jouw voornemens waarmaken. Succes!

 

Write a comment

Gratis voedingsschema gratis dieetschema

Wil jij nu beginnen met gezond afvallen?

Dan heb ik iets heel waardevols voor je. Namelijk een gratis proefweek voedingsschema waarmee je tot wel 3 kilo per week kunt afvallen!

Vul je gegevens hieronder in en download het gratis proefweek voedingsschema!

Bedankt! Je ontvangt het voedingsschema in je inbox.